Tým silniční bezpečnosti: Obětí nehod je meziročně o 7,7 procenta víc, citelně narostl počet mrtvých dětí a motocyklistů

20.09.2018 8:49 | Zprávy

Více nehod, mrtvých a lehce zraněných, méně těžce zraněných, každá desátá nehoda v Plzeňském kraji byla s asistencí alkoholu. Dětí zemřelo 15, o 9 víc než loni a nejvíc od roku 2007. Počet mrtvých je meziročně vyšší v polovině krajů.

Tým silniční bezpečnosti: Obětí nehod je meziročně o 7,7 procenta víc, citelně narostl počet mrtvých dětí a motocyklistů
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Během prvních osmi měsíců letošního roku došlo v České republice k celkově 68 002 dopravním nehodám vyšetřovaným Policií ČR, při kterých přišlo o život 349 osob. Dalších 1 565 utrpělo zranění těžké a 16 813 lehké. Oproti stejnému období roku 2017 narostl počet nehod o 797 (tj. o 1,2 %). Zvýšil se i počet jejich obětí, a to o 25, tedy 7,7 procenta. O 487 (3 procenta) více bylo i lehce zraněných. Naopak se snížil o 55 (čili 3,4 %) počet těžce zraněných.

Do konce letošního srpna zemřelo na českých silnicích celkem 174 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 126 řidičů a 48 spolujezdců), 68 chodců a 65 motocyklistů. Dále pak zahynulo 26 cyklistů, 14 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech. Usmrcených chodců bylo více o 10, cestujících v osobních vozech zahynulo meziročně o 13 více, motocyklistů o 15 a osob cestujících v autobusech o jednoho. Naopak o 5 méně obětí bylo z řad lidí jedoucích v nákladních automobilech a rovněž tak o 6 poklesl počet usmrcených cyklistů.

Do konce srpna zemřelo na českých silnicích 15 dětí (z toho 6 během letních prázdnin). To je o 9 více než loni a nejvíce od roku 2007. Jedno z dětí zemřelo vlastní vinou, a to jako chodec. Mezi mrtvými bylo i 78 seniorů, což je o 12 více než loni. „Zatímco během prvních měsíců zahynulo 14 řidičů nákladních vozidel, jejich vinou přišlo o život 40 osob. Nákladní vozy o celkové hmotnosti do 3,5 tuny byly příčinou úmrtí 12 osob, vozy o hmotnosti od 3,5 do 12 tun usmrtily 13 lidí a kamiony nad 12 tun mají na svědomí 15 lidských životů,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 19 z celkově 68 chodců přišlo o život v Praze. V našem hlavním městě byl podíl chodců na celkovém počtu obětí nehod 83%. Seniorů zemřelo v ČR 78. Na celkovém počtu mrtvých se tak letos podílejí 22 procenty, na Královéhradecku je to ovšem 58 procent. Na českých silnicích zahynulo celkově 65 motocyklistů, jejich vinou zemřelo 44 osob. „Viníci nehod ujeli od každé 6. nehody (konkrétně v 11 606 případech), bez pomoci zůstalo 8 mrtvých (meziročně o 7 více), 24 těžce a 399 lehce zraněných. Průměrná hmotná škoda na jednu takovou nehodu byla 20 000 korun,“ uvádí Roman Budský.

Alkohol asistoval u 3 011 dopravních nehod. To bylo o 173 případů více než loni. Při těchto nehodách přišlo o život 18 osob, meziročně o 13 méně. V 16 případech byla hladina alkoholu vyšší než 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 33 nehod, o život přišla 1 osoba. Alkohol byl zjištěn u každé 23. dopravní nehody. Nejvíce to bylo na Plzeňsku, kde asistoval v každém desátém případě, naopak v Praze to bylo jen 1,5 procenta. Samotné drogy pak asistovaly u 162 nehod, i v tomto případě zahynul 1 člověk.

Počet mrtvých meziročně vyšší v polovině krajů

V sedmi krajích se počet obětí nehod zvýšil, v šesti snížil, v Jihočeském kraji zůstala bilance stejná. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích Středočeského kraje (63), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 21 případů. Celkem 33 mrtvých si vyžádaly nehody v Jihomoravském kraji (meziročně však došlo k poklesu o 8 případů). Dalších 31 lidí zahynulo v Jihočeském a 30 v Moravskoslezském kraji. Na Olomoucku zemřelo 26 osob, což je o 10 více než loni. Na Plzeňsku přišlo o život dalších 25 a v Praze 23 lidí. Naopak nejméně mrtvých bylo na Liberecku a Královéhradecku (shodně po 12), Karlovarsku (16) a Zlínsku (17). Následují kraje Ústecký (19 obětí), Pardubický (20) a Vysočina (22).

Nehody a celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách, ke kterým došlo do konce srpna 2018, vč. meziročních změn:

(zdroj: PČR)

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a Policie ČR

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Budoucnost

Vážený pane Bartoši, dokázal jste nevídané a podle mě jste jeden z nejlepších politiků u nás. Zajímalo by mě, co máte v plánu dál? Funkci předsedy jste složil. Zůstanete ale i nadále v politice? A neuvažoval jste o kandidatuře na prezidenta?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

22:28 MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

Hlavní město má v příštím roce hospodařit v rámci rozpočtu s objemem příjmů ve výši 110,92 miliardy …