Zadávací řízení na ostrahu a úklid 2016
V případě zakázky na ostrahu a úklid z roku 2016 Úřad v otevřeném nadlimitním zadávacím řízení vysoutěžil dodavatele, ten však nereagoval na výzvy k podpisu smlouvy a následně oznámil, že zakázku plnit nebude. Úřad tedy musel uzavřít smlouvu s druhým v pořadí, kterým byla První chráněná dílna. Tento dodavatel splňoval kvalifikaci i všechny zadávací podmínky a Úřad neměl žádný zákonný důvod k jeho vyloučení. Kontroverzní osoba jednatele, jestliže splňuje základní kvalifikaci stanovenou zákonem, není zákonným důvodem k vyloučení dodavatele. Úřad nemohl dodavatele První chráněná dílna vyloučit nebo zadávací řízení zrušit, protože by se tím dopustil porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Dodatek ke smlouvě 2016
V roce 2019 obdržel Úřad od dodavatele První chráněná dílna několikrát upozornění, že již nebude schopen služby dále poskytovat, jestliže nebude navýšena cena za plnění zakázky. Úřad nadále trval na plnění za cenu uvedenou ve smlouvě, až do chvíle, kdy dodavatel oznámil, že s plněním služeb končí. Protože Úřad musí postupovat s péčí řádného hospodáře, přistoupil k uzavření dodatku, jímž se s dodavatelem dohodl na předčasném ukončení služby k 30. 9. 2019. Dodatkem přitom nedošlo k žádnému navýšení ceny, pouze k vypovězení smlouvy za situace, kdy dodavatel zjevně nebyl schopen zakázku plnit. Jednalo se o zcela racionální řešení, neboť v případě neuzavření dodatku by došlo k náhlému přerušení služeb a Úřad by se ocitl bez ostrahy. V této souvislosti je nutné poukázat na nesmyslnost myšlenkové konstrukce autorů článku o tom, že peníze od Úřadu se kvůli předčasnému ukončení smlouvy nedostanou k věřitelům První chráněné dílny. Zaprvé Úřad by za neposkytované služby neplatil a za druhé by se pouze připojil k čekatelům na nedobytné pohledávky, neboť by První chráněné dílně za porušení smlouvy začal udělovat smluvní pokuty. Při zvoleném řešení pak byly služby poskytovány až do konce září 2019 a Úřad je řádně hradil.
Otevřené nadlimitní řízení na ostrahu 2019
Úřad vypsal již 31. 7. 2019 nové otevřené nadlimitní zadávací řízení na ostrahu. Zadávací podmínky nastavil přitom tak, aby zohledňovaly sociální aspekty, zejména v tom ohledu, aby se zaměstnancům dodavatele dostávalo spravedlivé mzdy a aby bylo zabráněno případným manipulacím s dotacemi. V průběhu zadávacího řízení však bylo nutno kvůli akcentu na sociálně odpovědné veřejné zadávání v zadávací dokumentaci vyřizovat větší počet žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace a námitky dodavatelů, kromě jiného pak bylo nutno upravit zadávací dokumentaci a prodloužit lhůtu pro podání nabídek. Poměrně zdlouhavé a komplikované bylo rovněž ověřování splnění veškerých kvalifikačních předpokladů a podmínek, které mají v konečném důsledku zajistit vyšší kvalitu odebíraných služeb. V závěrečné fázi celý proces prodloužila také koronavirová krize. Smlouva s novým dodavatelem MONIT plus, s.r.o. tak byla uzavřena až v tomto měsíci.
Tři přechodné zakázky malého rozsahu
Přechodné poskytování služeb ostrahy v období po ukončení staré do uzavření nové smlouvy vzešlé z otevřeného řízení Úřad zajistil prostřednictvím tří veřejných zakázek malého rozsahu, když smlouvy byly uzavřeny v termínech 27. 9. 2019, 27. 11. 2019 a 24. 2. 2020. Ve všech případech byly smlouvy uzavřeny na základě výběrového řízení, které bylo vždy transparentně zveřejněno prostřednictvím Národního elektronického nástroje (NEN) a otevřeno k účasti všem potenciálním dodavatelům. Všechna tato výběrová řízení vyhrála společnost SKY&FACILITY s.r.o., neboť předložila nabídky s nejnižšími cenami, konkrétně 666 061,44 Kč vč. DPH, 661 717,06 Kč vč. DPH a 1 271 719,68 Kč vč. DPH. V prvním výběrovém řízení Úřad obdržel tři nabídky, ve druhém dvě a ve třetím opět tři nabídky. Uzavřené smlouvy jsou samozřejmě zveřejněny v registru smluv.
Úřad postupoval s maximální transparentností
Úřad se tedy ostře ohrazuje proti tvrzení v článku, že tyto zakázky byly zadány z ruky, neboť je to jednoznačně v rozporu se skutečností. Rovněž nemohlo jít o dělení zakázky, protože se objektivně jednalo o reakci na původně neplánovanou nutnost zajištění provozních potřeb zadavatele. Úřad reagoval na tuto situaci pouze v nezbytně nutném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu, tedy do uzavření smlouvy na základě výsledků otevřeného nadlimitního řízení. Veřejné zakázky k překlenutí doby do ukončení zadávacího řízení vypsal Úřad prostřednictvím Národního elektronického nástroje a uskutečnil o ně otevřenou soutěž, postupoval tedy v souladu se zásadami transparentnosti, rovného zacházení, přiměřenosti a zákazu diskriminace.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva