Nezvykle vysoké teploty mají vliv na výkon řidičů. Zvláště pokud trvají po řadu dní. Řidiči mají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací, horko má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Klesá ochota vykonávat potřebné úkony. Lidé jsou podrážděnější. To přispívá ke zhoršení kvality vzájemné komunikace všech účastníků silničního provozu. „Na silnicích se ve zvýšené míře pohybují pomaleji a hůře reagující lidé, kteří jsou navíc nervóznější, a tedy náchylnější k rizikovému jednání. Nelze se divit, že během horkých dní roste počet vážných dopravních nehod,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Během období, kdy panují vysoké teploty i v noci, trpí i kvalita spánku. Ráno tak na silnice vyrážejí lidé, jejichž kondice rozhodně není optimální. To přispívá k tomu, že další den strávený v horku snadno zvýší úroveň únavy nejednoho účastníka silničního provozu nad kritickou mez. „Vliv únavy na výkon nejen řidičů je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese mj. až sedminásobně vyšší pravděpodobnosti účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ upřesňuje Roman Budský. Nepřekvapí, že se únava významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Dle francouzské Association Prévention Routière je každá třetí tragická nehoda na dálnicích způsobena únavou. Přesto každý druhý šofér vyráží na dlouhou dovolenkovou cestu nedostatečně odpočinutý.
Zvláště náchylní na chybné jednání pod vlivem únavy jsou mladí lidé ve věku do 25 let. Dále pak osoby trpící poruchami spánku či jedinci pracující na směny. Únava se negativně podepisuje i na výkonech řidičů profesionálů. „Opatrní by ovšem měli být především řidiči amatéři, kteří v době letních dovolených vyrážejí na dlouhou vzdálenost. Mnohahodinové soustředění se za volantem spojené s nezvykem zdolávat v jednom kuse mnohasetkilometrové přejezdy po přetížených silnicích může být opravdu velmi nebezpečné,“ varuje Roman Budský. Zvýšené riziko vzniku nehody vlivem únavy hrozí v hlubokých nočních hodinách, konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Méně však už se ví, že únava může udeřit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva