Hlavním cílem tzv. příspěvku na dojíždění je podpora zaměstnanost uchazečů ze skupin ohrožených dlouhodobou nezaměstnaností a snaha o sladění nabídky a poptávky na trhu práce. ÚP ČR ho poskytuje v pilotním provozu od dubna 2016 v pět krajích - Ústeckém, Jihomoravském, Olomouckém, Moravskoslezském a Karlovarském. Od července pak ještě v Královehradeckém regionu.
"Omezená možnost dojíždění za prací patří, kromě neodpovídající kvalifikace klientů, mezi bariéry, které snižují šance k jejich uplatnění na trhu práce. Příspěvek na podporu regionální mobility je jednou z cest, jak ji odstranit. Vzhledem ke značnému zájmu klientů, který se ještě zvýšil po úpravě podmínek, je tato varianta podpory jejich zaměstnanost dostupnější,“ shrnuje generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková. Od dubna do konce července 2016 podalo žádost o příspěvek celkem 152 zájemců.
Nejvíce jich bylo v Olomouckém (52), Moravskoslezském (48) a Jihomoravském (25) kraji. Mezi žadateli jsou lidé různých profesí, např. administratvní pracovníci (asistentky, účetní), dělníci ve výrobě, pokojská, pokladní, učitelka, vinař, pomocník mlynáře či skladník. ÚP ČR uzavřel do konce předchozího měsíce 37 dohod. V jejich rámci přiznal příspěvek nejčastěji ve výši 1 500 Kč měsíčně.
Jeden z nejvyšších příspěvků – 3 500 Kč – poskytuje ÚP ČR klientovi v Karlovarském kraji, který nastoupil jako vedoucí autobusové dopravy a do práce dojíždí 255 km. O příspěvek si mohou požádat uchazeči, kteří budou do nového zaměstnání dojíždět mimo svou obec, a jsou v evidenci Úřadu práce ČR déle než 5 měsíců. Žádost může podat také klient, který je bez práce i kratší dobu, ale není možné zprostředkovat mu zaměstnání v místě bydliště kvůli jeho zdravotnímu stavu, nedostačující praxi nebo péči o dítě.
Možnost kratší doby evidence se vztahuje i na uchazeče a zájemce o zaměstnání, pokud přišli o práci, či o ni přijdou, v důsledku hromadného propouštění.
Nový zaměstnavatel musí zároveň uzavřít pracovní poměr s podpořeným uchazečem či zájemcem o zaměstnání na dobu neurčitou nebo na dobu určitou, a to delší než 6 měsíců. V pracovní smlouvě musí uvést konkrétní místo výkonu práce, tedy konkrétní adresu. Další podmínkou pro poskytnutí příspěvku je potvrzení o bezdlužnost žadatele. Naopak příspěvek nemůže ÚP ČR poskytnout žadateli, který u nového zaměstnavatele v posledních 24 měsících už pracoval, nebo bydlí ve stejné obci, jako je místo výkonu práce.
ÚP ČR neposkytuje příspěvek na dojíždění do zahraničí (kromě Moravskoslezského kraje). A nevyplatí jej ani v případě, že výše hrubé mzdy žadatele přesáhne v konkrétním měsíci 1,5 násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí předcházejícího roku. V rámci žádosti, kterou žadatel musí podat ještě v době, kdy je v evidenci ÚP ČR, je třeba uvést datum nástupu do nového zaměstnání a místo výkonu práce a následně také předložit pracovní smlouvu. Pokud ÚP ČR žádost schválí, uzavře s klientem písemnou dohodu. Zaměstnanec pak bude každý měsíc dokládat výplatní list, který mu vždy vydává zaměstnavatel za odpracovaný kalendářní měsíc. Částku tedy obdrží až po předložení tohoto dokumentu. Právě na jeho základě ÚP ČR prověří nárok na příspěvek za konkrétní měsíc, a to podle docházky do zaměstnání a výše hrubé mzdy.
Za dobu absence na pracovišt ÚP ČR finance nevyplatí. Příspěvek bude ÚP ČR poskytovat po dobu trvání pracovního poměru, maximálně 12 měsíců. Výše příspěvku se pohybuje v rozmezí od 1 000 Kč do 3 500 Kč měsíčně podle dojezdové vzdálenosti. Přitom minimum je 10 kilometrů.
Výjimku v tomto případě tvoří žádost, kdy mezi bydlištěm a místem výkonu práce prokazatelně neexistuje pravidelné spojení veřejnou dopravou (VD). Na nejvyšší částku pak dosáhnou t, kteří budou za prací dojíždět více než 50 km.
Viz následující tabulka:
Dojezdová vzdálenost Výše měsíčního příspěvku
do 10 km bez nároku
- v případě, že není spojení VD 1 000 Kč
10 – 25 km 1 500 Kč
25 – 50 km 2 500 Kč
nad 50 km 3 500 Kč
Příspěvek je určen na úhradu nákladů, které zaměstnanci vzniknou v souvislosti s dojížděním do práce. Peníze tedy může použít např. na zaplacení jízdného, nákup pohonných hmot, ubytování nebo třeba hlídání dětí. Formulář žádost je k dispozici na Integrovaném portálu MPSV - http://portal.mpsv.cz/sz/zamest/kestazeni.
Zájemcům jej také poskytnou zaměstnanci příslušných kontaktních pracovišť ÚP ČR.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva