Je tedy nutné, aby se klienti, jimž Úřad práce ČR započetl náhradu v souvislosti s COVID-19 do příjmu, obrátili na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR, které přiznaný nárok na nepojistné sociální dávky přehodnotí.
Na základě zákona č. 40/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 437/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti dávek státní sociální podpory a příspěvku na péči v souvislosti s nouzovým stavem při epidemii nově platí, že Úřad práce ČR nepovažuje za příjem pro účely nepojistných sociálních dávek náhradu za vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci dle ustanovení § 35 krizového zákona (dále jen „náhrada dle krizového zákona“). Náhrada dle krizového zákona může být doložena příkazem k výkonu pracovní povinnosti, popř. dohodou o výši peněžní náhrady. Toto opatření se týká období od března 2020 do prosince 2021.
„Cílem úpravy je zabránit situacím, kdy by například rodiny studentů, vykonávajících pracovní povinnost, přicházely o sociální dávky nebo na nich byly kráceny,“ uvádí ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
„V praxi to znamená, že příjemci dávek nebo žadatelé o dávky, které jsou testovány na příjem, tuto náhradu podle krizového zákona už nemusí uvádět jako příjem rozhodný pro stanovení nároku na tyto dávky a jejich výši. Pokud už tuto náhradu v minulosti uvedli, mohou o přehodnocení dávek požádat jak příjemci dávek státní sociální podpory, tak i dávek pomoci v hmotné nouzi,“ vysvětluje generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon.
Úřad práce ČR připomíná, že v rámci snahy o ochranu zdraví klientů i samotných zaměstnanců přijal bezpečnostní opatření, jejichž cílem je eliminace osobního kontaktu. Lidé s ním mohou komunikovat jinak než osobně, jak v případě žádostí o dávky, podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání, tak i v případě dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky. Formuláře mohou zasílat elektronicky prostřednictvím datové schránky, e-mailem, poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat do schránek, umístěných obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR, případně na jiném viditelně označeném místě.
Pokud se klient rozhodne během trvání nouzového stavu pro podání e-mailem, není v případě všech nepojistných sociální dávek nutný zaručený elektronický podpis. Přílohou takového e-mailu může být sken/fotografie s dokladovanou skutečností (např. sken/fotografie žádosti o dávku s podpisem). Požádá-li člověk touto cestou o jakoukoli dávku, vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba, aby do žádosti uvedl také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci Úřadu práce ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem. Formuláře, včetně jejich vyplněných vzorů, jsou kdispozici ZDE.
Aby Úřad práce ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, postupně zveřejňuje na svých webových stránkách (ZDE) a Facebooku návodné videospoty. V jejich rámci lidem radí nejen jak na vyplňování žádostí, ale diváci se také dozví, jaké jsou základní podmínky pro získání nároku na konkrétní dávku nebo kde najdou potřebné informace. Na webových stránkách Úřadu práce ČR (ZDE) mohou zájemci využít i služeb „virtuálního asistenta“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě nejčastějších otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů pak klientům poradí zaměstnanci Call centra Úřadu práce ČR (tel. 800 779900 bezplatná linka, e-mail: callcentrum@mpsv.cz, kontaktni.centrum@mpsv.cz, rodicak@uradprace.cz)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva