Ústavní soud: Jak je to s přezkoumáním zákonnosti příkazu k odposlechu?

24.05.2016 15:48 | Zprávy

Možnost podat návrh na přezkoumání zákonnosti příkazu k odposlechu má pouze osoba, která byla po pravomocném skončení věci o nařízení odposlechu příslušným orgánem oficiálně informována.

Ústavní soud: Jak je to s přezkoumáním zákonnosti příkazu k odposlechu?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vchod do budovy Ústavního soudu

IV. senát Ústavního soudu (soudce zpravodaj Jan Musil) zamítl ústavní stížnost stěžovatele směřující proti usnesení Nejvyššího soudu a proti jinému zásahu Policie České republiky, Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, Služby kriminální policie a vyšetřování, spočívajícímu v odmítnutí poskytnutí informace o odposlechu podle § 88 odst. 8 trestního řádu. V části směřující proti jinému zásahu blíže neoznačeného orgánu veřejné moci, spočívajícímu v odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu, byla ústavní stížnost odmítnuta jako nepřípustná, neboť byla podána předčasně.

Stěžovatel, působící jako investigativní novinář, získal informaci o tom, že v roce 2011 byl nařízen odposlech a záznam jeho telekomunikačního provozu ohledně telefonního čísla, které používá jak pro pracovní tak pro soukromé účely. O domnělém odposlechu svého telefonu se stěžovatel dozvěděl z neoficiálních zdrojů (z médií) a má za to, že byl nařízen pouze z toho důvodu, aby byl zjištěn jeho novinářský informační zdroj v souvislosti s jím vydaným článkem. V červenci 2014 stěžovatel neúspěšně žádal o poskytnutí informace o případném odposlechu Policii České republiky, Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Bylo mu sděleno, že není oprávněnou osobou, která by mohla nahlížet do spisu. V lednu 2015 podal stěžovatel Nejvyššímu soudu návrh na přezkoumání zákonnosti příkazu k odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu a zároveň podnět k předložení věci Ústavnímu soudu. Nejvyšší soud návrh odmítl jako nepřípustný, protože dovodil, že možnost podat návrh na přezkum odposlechu má pouze osoba, která byla po pravomocném skončení věci o nařízení odposlechu oficiálně informována příslušným orgánem ve smyslu § 88 odst. 8 trestního řádu. Nejvyšší soud nepovažoval za nutné věc předložit Ústavnímu soudu, neboť nepřijal názor stěžovatele, že by současná právní úprava obsažená v § 88 odst. 8 a 9 trestního řádu byla protiústavní.

Stěžovatel v prvé řadě spatřuje zásah do svých práv v samotném provedení odposlechu, který měl podle jeho názoru porušit právo na ochranu novinářského zdroje a na soukromí a důvěrnost korespondence. Dále stěžovatel považuje za protiústavní zásah do svých práv odepření poskytnutí informace o prováděném odposlechu ze strany policie i následné rozhodnutí Nejvyššího soudu.

Ústavní stížnost není důvodná. Zdůvodnění Nejvyššího soudu, že před pravomocným skončením věci, v níž byl vydán příkaz k odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu, a bez následného zaslání informace předsedou senátu soudu prvního stupně, resp. státním zástupcem či policejním orgánem osobě uvedené v § 88 odst. 8 trestního řádu, nelze návrh na přezkoumání zákonnosti příkazu k odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu k Nejvyššímu soudu podat, je z ústavněprávního hlediska akceptovatelné.

Ústavní soud nemohl stěžovateli přisvědčit ani v dalších námitkách týkajících se tvrzených zásahů do základních práv. Odposlech a záznam telekomunikačního provozu, jakožto prostředek odhalování a prevence trestné činnosti, je legitimním prostředkem, kterým lze za určitých okolností zasáhnout do práva na soukromí, jakož i do práva novináře na ochranu novinářských zdrojů. Vyvažování přiměřenosti takového zásahu je v prvé řadě úkolem obecných soudů, které rozhodují o nařízení odposlechu, a které musejí v tomto smyslu svá rozhodnutí řádně odůvodnit. Teprve až poté, co je trestní řízení pravomocně skončeno a dotčená osoba je o odposlechu vyrozuměna, dává zákonodárce této osobě možnost nechat si zákonnost odposlechu přezkoumat v řízení před Nejvyšším soudem (§ 314l trestního řádu).

Ústavní soud dále z vyžádaného spisového materiálu zjistil, že k odepření poskytnutí informace ve smyslu § 88 odst. 8 trestního řádu došlo v souladu se zákonem. Trestní řízení ve věci, v níž byl odposlech nařízen, nebylo doposud pravomocně skončeno, a proto nebyl uživatel telefonu informován o odposlechu. Za této situace nemohl Ústavní soud dále posuzovat, zda byly dodrženy všechny zákonné podmínky pro nařízení odposlechu, tedy např. to, zda byl samotný zásah spočívající v nařízení a provedení odposlechu přiměřený; nemohl posuzovat ani otázku, jakou váhu je třeba přiznat ochraně novinářského zdroje. Před případným zásahem Ústavního soudu musí být vyčerpány všechny dostupné prostředky ochrany práv stěžovatele a v právě projednávaném případě k tomu nedošlo. Stěžovatel se opětovně může domáhat posouzení otázky před Nejvyšším soudem, ovšem až za situace, kdy bude trestní řízení ve věci pravomocně skončeno a stěžovatel oficiálně obdrží informaci o nařízeném odposlechu.

Čtvrtý senát Ústavního soudu nesdílí stěžovatelův názor, že jsou ustanovení § 88 odst. 8 a 9 trestního řádu rozporná s ústavními předpisy, a proto jeho návrh na zrušení těchto ustanovení nepředložil plénu Ústavního soudu. Ústavní soud k tomu jako obiter dictum dodává, že ačkoliv vznesené námitky nevedou jednoznačně k závěru o protiústavnosti napadené právní úpravy, pochybnosti o účinnosti kontroly ze strany Nejvyššího soudu mohou vyvstat zejména v situacích, kdy trestní řízení, v jehož rámci byl prováděn odposlech, trvá příliš dlouho, což osobu dotčenou odposlechem omezuje v možnosti podat příslušný návrh. Do budoucna by měl zákonodárce kritické připomínky zvážit a eventuálně právní úpravu zdokonalit, např. stanovením maximální doby, po níž lze poskytnutí informace o odposlechu odkládat.

Text nálezu sp. zn. III. ÚS 3457/14 je dostupný PDF zde (299 KB, PDF).

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V Trutnově probíhá výsadba nových lip na hřbitově

16:33 ČEZ: V Trutnově probíhá výsadba nových lip na hřbitově

Trutnovský hřbitov se zazelená osmnácti novými lípami. Nadace ČEZ na nákup rostlin přispěla částkou …