Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal v ostravské huti, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Jde o část výroby s vysokou přidanou hodnotou. „Tyče v konečné délce až 24,2 metru se válcují v naší středojemné válcovně, nyní se budou také dále zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy jsme objednávali unikátní přestavbu, protože standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky 16 metrů. K zákazníkům hotový výrobek dopravovat stejně jako v minulosti speciální železniční vagony,“ vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek. Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí.
Unikátní auto je dlouhé 25,3 metru a je vybaveno motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14x8. K původním šesti nápravám podvozku modelové řady Tatra Force, která se primárně používá u vozidel určených pro těžařství či pro integrované záchranné složky, přidali ve společnosti Partner Ipex další nápravu, aby dosáhli požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení takřka 50 tun. První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na veřejných komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.
Přestavba, kterou podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.
„Těší nás, že jsme mohli pro LIBERTY Ostrava realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů Tatra. Rád bych poděkoval společnosti Tatra Trucks za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách. Jsem hrdý na naše techniky a konstruktéry, kteří vymysleli technické řešení, jež umožnilo splnit individuální požadavky ostravské hutě pro specifické využití vozidla ve vnitropodnikovém provozu v areálu společnosti,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.
Výrobce podvozku, společnost TATRA TRUCKS, ocenila příležitost předvést další možnost využití tatrovek, které jsou vnímány prioritně jako stroje do těžkých terénů. „LIBERTY Ostrava z nadnárodní skupiny GFG, jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v České republice, je pro nás cenou zákaznickou referencí a ukázkou, že vozy Tatra se hodí skutečně pro nejrůznější role. Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: Možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad,“ doplnil marketingový ředitel TATRA TRUCKS Kamil Košťál.
Pro nadstandardně dlouhou Tatru huť více než půl roku sháněla zkušeného řidiče. Jiří Soldán pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel. Když odešel ze služby u Armády ČR, hledal práci a shodou okolností se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v LIBERTY Ostrava. Možnost usednout za volant největší tatrovky na světě se mu hned zalíbila. „Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy bez potíží projedu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci. Nejvíce se zapotím, když potřebuji projet kolem čekajících aut v místech nakládky. Ale díky pěti řiditelným nápravám se i s tímhle kolosem manipuluje překvapivě dobře,“ řekl Jiří Soldán.
LIBERTY Ostrava je integrovaný hutní podnik s roční výrobní kapacitou 3,6 milionu tun oceli, která se uplatňuje zejména ve stavebnictví, strojírenství a petrochemickém průmyslu. Je tuzemským lídrem ve výrobě silničních svodidel a trubek. Kromě českého trhu dodává své výrobky do více než 40 zemí světa. Spolu s dceřinými společnostmi má 6000 zaměstnanců. Díky nadstandardní ekologizaci vyrábí své výrobky s minimálním možným dopadem na životní prostředí. Huť patří do skupiny LIBERTY Steel Group.
LIBERTY Steel Group je součástí globálního uskupení GFG Alliance, patřícího rodině Sanjeeva Gupty. GFG Alliance má tři nezávislé průmyslové divize: ocelářskou LIBERTY Steel Group, hliníkářskou ALVANCE a energetickou SIMEC, které sdílejí stejné hodnoty a usilují o dlouhodobě udržitelnou budoucnost pro průmysl i společnost. GFG Alliance působí v 30 zemích světa, kde má celkem 35 000 zaměstnanců a obrat ve výši přes 20 miliard USD.
Partner Ipex je autorizovaný dealer nákladních automobilů značky Tatra. Zajišťuje prodej a servis vozidel a prodej náhradních dílů této značky. Tato rodinná firma se specializuje také na individuální úpravy vozidel Tatra, jejich stavby, přestavby, generální opravy či modernizace. Partner Ipex je součástí skupiny společností sdružených pod značkou Ipex, kterou v roce 1990 založil Dalibor Petr, člen původní expedice Tatra kolem světa.
Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než 1000 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Více ZDE, ZDE a ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva