V letech 1993-2015 zemřelo na českých silnicích celkem 751 dětí

31.08.2016 13:50 | Zprávy

V letech 1993-2015 zemřelo na českých silnicích 751 dětí. Každá 33. oběť nehody tak byla osoba do 15 let.

V letech 1993-2015 zemřelo na českých silnicích celkem 751 dětí
Foto: Tým silniční bezpečnosti
Popisek: Nehoda

Nejhorší situace byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 našich nejmenších, což v konečném důsledku znamenalo, že každý 20. mrtvý bylo dítě. Naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013 – celkem 8. „Jen“ každá 73. oběť nehody tak byla osoba ve věku do 15 let. V loňském roce zemřelo 18 dětí, nejvíce za posledních 8 let. Podíl dětských obětí na celkovém počtu mrtvých činil 2,7 procenta. Byl tak nejvyšší za posledních 9 let.

Za poslední dekádu 168 mrtvých dětí

V letech 2006-2015 zemřelo při nehodách 168 dětí. Z toho bylo:

• 87 spolujezdců v osobních automobilech
• 56 chodců
• 19 cyklistů
• 2 cestující na motocyklu
• 1 řidič osobního automobilu
• 1 spolujezdec v nákladním automobilu
• 1 spolujezdec v traktoru
• 1 cestující v autobusu

Stále mnoho dětí umírá nepřipoutaných

Téměř pětina dětských pasažérů usmrcených v letech 2012-2015 nebyla řádně připoutána. Situace se však zlepšuje. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 – ročně shodně po šesti (v celkovém souhrnu čtyřicet procent obětí), v loňském roce se jednalo o dva fatální případy. Děti, které nejsou přepravovány v předepsaném zádržném systému, čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí při dopravní nehodě. Pokud dojde ke kolizi vozidla v rychlosti 50 km/h, na posádku působí takové síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti každé z přepravovaných osob na 25násobek. Nepřipoutané dítě bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Belgický institut pro bezpečnost silničního provozu BIVV uvádí, že dokonce náraz v rychlosti 15 km/h může mít pro nepřipoutané dítě fatální následky. „Dětské autosedačky významně snižují riziko vzniku vážného zranění při nehodě. Nelze je ovšem považovat za zázračný všelék, základem bezpečí dítěte je zodpovědná jízda rodičů. A také výběr správné autosedačky a skutečně pečlivé a správné připoutání nejmenšího pasažéra. Nedotažený či překroucený bezpečnostní pás může v případě kolize způsobit vážné zranění“, upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Děti jako viníci dopravních nehod

V letech 2008-2015 zavinily děti celkem 3 668 dopravních nehod jako chodci a 1 994 jako cyklisté. Jejich následkem zemřelo 10 dětských chodců a 3 cyklisté. Ne vždy je ovšem uděláno vše pro to, aby děti v silničním provozu neumíraly. Velkým problémem je například velký počet dětských cyklistů, kteří se doposud neztotožnili s povinností nosit přilbu. V letech 2009-2014 zemřelo 7 nejmenších cyklistů, z toho 4 bez přilby. Loňský rok se sice obešel bez obětí z jejich řad, nicméně 22 dětí bylo zraněno těžce, 13 z nich bez přilby. Podobně tomu bylo i u lehce zraněných dětských bicyklistů, kdy z 209 nepoužilo přilbu 99. Při dopravní výchově na školách je dětem vysvětlováno, že bez přilby do provozu nesmějí. „V rámci projektu „Chraňme naše děti“ náš Tým jen v letošním roce seznámil na 3 300 dětí ve školkách a školách, jak se chovat bezpečně, ale také ohleduplně na silnicích. Ovšem jsou to především rodiče, kteří jsou pro děti každodenním příkladem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik budou děti brát problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ uzavírá Roman Budský.  

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě zdrojů násl. organizací: Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV); ETSC; Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia České republiky (ŘSDP PP ČR).

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

vozidla UA bez STK

Pane ministře Kupko, jak dlouho ještě hodláte tolerovat provoz ukrajinských vozidel bez technických kontrol na území české republiky? Myslíte, že se chováte s péčí řádného hospodáře? Stanice STK jsou kapacitně připraveny provést kontroly UA vozidel, ale vy evidentně tolerujete jednu skupinu cizích...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Železniční tunel z Prahy do Berouna má zelenou, kladná EIA posunula plán do další fáze

19:15 Správa železnic: Železniční tunel z Prahy do Berouna má zelenou, kladná EIA posunula plán do další fáze

Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí klad…