VLS: Unikátní naučná stezka kolem Olšiny je v provozu

12.07.2020 15:34 | Zprávy

Vojenské lesy otevřely naučnou stezku Olšina s návštěvnickým centrem, návštěvníkům představí léta nepřístupnou část Šumavy i zdejší unikátní přírodu.

VLS: Unikátní naučná stezka kolem Olšiny je v provozu
Foto: vls.cz
Popisek: Vojenské lesy a statky ČR, s. p. - logo

Ředitel Vojenských lesů a statků ČR (VLS) Petr Král společně s ředitelem Národního parku Šumava Pavlem Hubeným, předsedou rakouské destinační agentury Verein Waldschule Böhmerwald Rupertem Fartačkem, senátorem Tomášem Jirsou a hejtmankou rakouského okresu Rohrbach doktorkou Wilbirg Mitterlehner i dalšími partnery, společným přestřižením pásky otevřel novou šumavskou naučnou stezku kolem rybníku Olšina s návštěvnickým střediskem. 7322 metrů dlouhá trasa vedoucí po souši, ale především po povalových chodnících mokřady i nad vodní hladinou představí návštěvníkům unikátní přírodní oblast, která se teprve v roce 2016 otevřela veřejnosti po optimalizací vojenského újezdu Boletice. Interaktivní expozice v návštěvnickém středisku pak představí veřejnosti celý region.

Projekt je výsledkem česko-rakouské spolupráce, která získala podporu evropského strukturálního fondu Interreg. Jeho realizace trvala necelý rok a vyžádala si náklady přes 24 milionů korun. Jak při slavnostním otevření připomněl ředitel VLS Petr Krále, myšlenka se začala rozvíjet již v roce 2015, kdy bylo jasné, že se vojenská lokalita otevře veřejnosti.

Vojenské lesy jako státní podnik tímto projektem naplňuje své poslání při správě státních lesů. Vedle hospodářských, ekologických a sociálních náplní má totiž les i rekreační funkce,“ připomněl ředitel VLS Petr Král.

Slavnostní akt na Olšině se odehrál v předvečer otevření stezky veřejnosti. Od pátku 10. července bude celá trasa i návštěvnické středisko k dispozici bezplatně všem návštěvníkům Šumavy. Čeká na ně unikátní trasa plná naučných informačních prvků - od infotabulí až po otisky stop zvířat v železných pražcích na stezce. „K naučné stezce jsme přistoupili netradičně a hledali jsme nová řešení, která zapadnou do místní přírody a budou lákadlem pro návštěvníky. Dřevěná stezka je doplněna o místa k zastavení a o vyhlídky, kterým jsme vdechli netradičnost. Na stezce natrefíme na plovoucí molo, most inspirovaný bobří hrází, loďku, která nás přepraví na molo doprostřed rybníka, vyhlídku tvořenou pouze žebříkem, budku pro ptáky lidské velikosti, ptačí hnízdo a spoustu dalších zajímavostí,“ popisuje spoluautor projektu Vojtěch Rýzner ze studia Reaktor.

Podrobné informace o návštěvnickém středisku a naučné stezce i aktuality jsou od dnešního dne návštěvníkům k dispozici na webových stránkách projektu ZDE.

Program INTERREG V-A Rakousko – Česká republika je pokračováním řady programů a iniciativ přeshraniční spolupráce, které mají za cíl rozvoj příhraničních oblastí a odbourávání hranic mezi jednotlivými státy. Jedním z cílů programu je posilování hospodářské, sociální a územní integrace Evropy. Program byl evropskou komisí schválen dne 23. června 2015 jako součást evropské politiky soudržnosti. Hlavním cílem je podporovat udržitelnou přeshraniční spolupráci a napomáhat tak ke zlepšení ekonomické, sociální a územní integrace.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…