Podle důvodové zprávy má změna úpravy podpořit zvýhodnění digitální formy před jinými formami služeb a motivovat tak občany k upřednostnění elektronické formy podání. Ombudsman se rozhodl prověřit, zda tato úprava nevede k diskriminaci určitých skupin osob, které nemají přístup k internetu nebo je pro ně využívaní digitálních služeb obtížně dostupné.
“Ačkoli snahu o elektronizaci veřejné správy lze jistě vnímat v obecné rovině jako krok správným směrem, z dostupných informací vyvstává podezření, zda nemůže být zavedená úprava slevy na poplatku diskriminační například v případě seniorů, z nichž mnozí nemají přístup k internetu. Podíl seniorů, kteří mají ve své domácnosti k dispozici počítač s přístupem k internetu sice stoupá, stále jsou však lidé nad 65 let skupinou, která využívá internet v podstatně nižší míře, než mladí lidé. Obdobně mnohem méně seniorů, než lidí mladšího věku využívá služeb internetového bankovnictví. V souvislosti se slevami na poplatku tak existuje podezření na diskriminaci z důvodu věku v oblasti přiznání a poskytování sociálních výhod,” vysvětluje ombudsman Stanislav Křeček.
Ombudsman se ve věci obrátil na Ministerstvo vnitra a Ministerstvo financí, aby shromáždil podrobnější podklady ohledně záměrů a okolností přijetí zmíněné úpravy a mohl vyhodnotit otázku možného znevýhodnění některých skupin osob.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva