Volební potenciál nám ukazuje, jak by voliči volili, pokud by měli dvě možnosti. Vzhledem k tomu, že se zpravidla rozhodují těsně před volbami, jsou potenciálními voliči obou stran. Přičemž první volbou ukáží své preference, tedy koho by volili v současnou chvíli. Druhou volbou ukáží potenciální strany. Potenciál tedy znamená nejširší možnou podporu stran.
Stříbrnou pozici oblíbenosti u pražských voličůsi udržuje nadále hnutí ANO 2011, které oproti zářijovému výzkumu ztratilo 2,1 procenta a v celkovém souhrnu dosáhlo na 17,2 procenta. Třetí preferenční místo si upevnila ČSSD, která dotahuje hnutí ANO a zaznamenala oproti zářijovému výzkumu nárůst o 0,8 procenta na celkových 15,4 procent.
Na čtvrtém místě popularity zůstává volební trojkoalice SZ - KDU- ČSL a hnutí STAN, která ze srpnového druhého místa setrvale v preferencích klesá a v současnosti se těší celkově 8,8 procentům voličských preferencí. Mírný pokles zaznamenala ODS (8,5 procenta) i KSČM (6,1 procenta). Z “nových volebních vyzyvatelů” nárůst zaznamenalo hnutí Pro Prahu, které v říjnovém měření zaznamenalo hodnotu 6,1 procenta celkové podpory.
Pětiprocentní “psychologickou” hranici ještě překročila Česká pirátská strana (5,8 procenta) a těsně i hnutí RESTART 2014 (5,2 procenta).
Důvodem změn v preferencích může být přesycení volebními nabídkami desítek podobně silných a “rozpočtově, i marketingově movitých” subjektů, kdy v nastalém reklamním chaosu zanikají menší strany, vynikají naopak jasné a dlouhodobě prezentované značky.
Opětovně se potvrzuje, že se volič rozhoduje hlavně podle znalosti značky a síly lídra. Pokles TOP 09 mohly způsobit spory o billboardovou kampaň, hrozby zhoršení možností parkování a slovní útok vůči ostatním městům v ČR z úst “olomouckého rodáka” T. Hudečka. U hnutí ANO 2011 lze spoléhat na silný závěr kampaně a osobní aktivitu předsedy A. Babiše ve prospěch pražské kandidátky.
Nárůst sociální demokracie se opírá s největší pravděpodobností o konstantní postoje premiéra, bilanci výsledků jeho kabinetu a jeho postoj vůči EU v otázce sankcí vůči Rusku.
Můžeme očekávat, že v posledních dnech před volbami dojde k posunu preferencí voličů, zejména ve skupině 18-25 let, kteří se rozhodují až na poslední chvíli, často v den voleb.
Pražských voličů pevně rozhodnutých úcˇastnit se podzimních komunálních voleb je v tuto chvíli 40,2 procent (oproti zářijovým změřeným 37,6 procentům). Tento nárůst ukazuje, že pražští voliči již vnímají probíhající volební kampaň, referování médií o tématech podzimních voleb a rychle se blížící datum voleb. Připomeňme, že poslední skutečná voličská účast v roce 2010 v pražských komunálních volbách činila 44,4 procent.
Volební výzkum Praha se uskutečnil v rámci projektu Phoenix Research on-line (www.phoenixresearch.cz) ve dnech 16. 9. - 30. 9. na vzorku 3 999 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel hlavního města Prahy dle ČSÚ ve věku od osmnácti let. Probíhal on-line metodou, kdy pro výběr vzorku byl použit kvótní výběr a validita dat bylaověřena triangulační metodou. Statistická chyba u uvedené skupiny se pohybuje v rozmezí +- 1,5 procenta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva