Výbor pro práva dítěte podpořil znovuzavedení pozice sociálního pedagoga na školách

18.03.2016 20:33 | Zprávy

Výbor pro práva dítěte Rady vlády ČR pro lidská práva, která spadá do gesce ministra Dienstbiera, na svém zasedání tento týden projednal několik klíčových témat v oblasti ochrany práv dětí.

Výbor pro práva dítěte podpořil znovuzavedení pozice sociálního pedagoga na školách
Foto: Škola dotykem
Popisek: Škola dotykem, Gymnázium ve Žďáře nad Sázavou

Nejvíce se Výbor věnoval problematice sociálního bydlení ve vztahu k situaci dětí a rodin s dětmi ohrožených bytovou nouzí. Současné aktivity Ministerstva práce a sociálních věcí na připravované novele zákona o sociálním bydlení představila vedoucí Oddělení sociálního bydlení a sociálního začleňování Linda Sokačová. Problematiku ohrožených rodin a přetrvávající faktickou praxi umisťování dětí do ústavní péče ze sociálních důvodů, včetně bytové nouze, představil Jan Klusáček z organizace Lumos ČR. Širší pohled na potřeby jednotlivých skupin, které by měly mít přednostní nárok na poskytnutí sociálního bydlení, přednesl Štěpán Ripka z Platformy pro sociální bydlení. Členové Výboru velice uvítali současné práce Ministerstva práce sociálních věcí na návrhu zákona i metodik v oblasti sociálního bydlení též s ohledem na jejich předpokládaný přínos pro ohrožené rodiny s dětmi.

Dále se Výbor zabýval základními principy právní úpravy osvojení dítěte registrovaným partnerem rodiče a možnostmi vytvoření nezávislého mechanismu ochrany práv dítěte a monitoringu naplňování Úmluvy o právech dítěte. V závěru samotného jednání Výbor přijal usnesení, kterým vyzval keznovuzavedení pozice sociálního pedagoga. Školská sociální práce je běžná v mnoha zemí Evropy a světa, a to včetně soudních zemí České republiky jako je Německo, Rakousko, či Polsko. Jejím úkolem je propojovat školu a systém vzdělávání s dalšími systémy pomoci a podpory, které pracují s dětmi v nepříznivé sociální a životní situaci, jako je např. domácí násilí v rodině, konfliktní vztahy mezi rodiči dítěte či absence jednoho z nich, šikana a pod. sociálně-patologické projevy v chování dítěte apod. Přítomnost sociálního pedagoga na škole mimo jiné pomáhá tam, kde rodiny nepodporují děti, aby chodily do školy a ve vzdělání vůbec, umožňuje, aby se včas zasáhlo v případech hrozícího zanedbávání dětí, a napomáhá efektivní spolupráci školy s orgánem sociálně-právní ochrany dětí. Dále umožňuje, aby se včas zasáhlo v případě, kdy se začínají objevovat obtíže v oblasti chování. Proto Výbor doporučil, aby byl sociální pedagog legislativně ukotven mezi pozice vykonávající přímou pedagogickou činnost dle zákona o pedagogických pracovnících, která právě prochází mezirezortním připomínkovým řízením.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Robert Králíček byl položen dotaz

digitalizace

Ukažte mi někoho, komu se z politiků na první pokud podařila nějaká digitalizace. A proč se v tomto směru pořád tak pozadu? PS: Tímto dotazem nehájím Bartoše, jen mi přijde, že v tom není sám, že udělat něco pořádně vám politikům obecně dělá dost problém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…