Vyjíždí Preventivní vlak ČD, jarní část cesty dnes začala v Mostě

16.04.2018 16:41 | Zprávy

Úspěšný projekt Českých drah „Preventivní vlak bezpečné železnice“ pokračuje i v letošním roce. Jarní cestu odstartoval v pondělí 16. dubna na nádraží v Mostě, odkud zamíří do Chomutova, Ústí nad Labem a Děčína.

Vyjíždí Preventivní vlak ČD, jarní část cesty dnes začala v Mostě
Foto: red
Popisek: ČD - logo

České dráhy Preventivní vlak pořádají od roku 2007. Je určený pro žáky základních škol a studenty středních škol a učilišť. Za jedenáct let unikátním vlakem prošlo přes 20 tisíc mladých lidí. Národní dopravce na projektu spolupracuje s osvědčenými partnery: Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a dceřinou společností ČD Cargo.

„Společenská odpovědnost národního dopravce zahrnuje i oblast prevence na železnici. Každoroční statistiky nehod jsou pro České dráhy stále silným impulzem pokračovat právě v aktivitách v oblasti prevence. Z praxe víme, že většina nehod vzniká zcela zbytečně, ve většině případů nekázní, riskováním a často fatálním podceněním situace na straně řidičů a chodců. A také že k nejohroženějším patří věková skupina mladých mezi 14 a 19 lety. Aktivně a především soustavně se proto snažíme apelovat na děti a mládež a využíváme přitom i sekundárního efektu – můžeme jejich prostřednictvím ovlivňovat i dospělé v jejich okolí. Ukazujeme přímo v prostředí železnice, že je nutné respektovat zákon a dodržovat základní pravidla bezpečného chování,“ uvedl Michal Štěpán, člen Představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

„Za dobu existence projektu Preventivní vlak prošly jeho speciálně upravenými vagony tisíce studentů. Na potenciální nebezpečí číhající na železnici musíme mladou generaci upozorňovat neustále. Mladí lidé si totiž mnohdy neuvědomují, že se jim během jedné vteřiny, například při oblíbeném přelézání odstavených vagónů, může změnit celý život. Pokud tyto činnosti provádějí na elektrifikovaných tratích, mohou o svůj život přijít, nebo jim elektrický výboj z trolejového vedení způsobí těžké popáleniny, jejichž léčba trvá často několik měsíců, je velmi bolestivá a následky v podobě nevzhledných jizev už nikdy nezmizí. Proto jsem přesvědčený, že podobné akce mají smysl a budeme je podporovat i v budoucnu,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Preventivní vlak vypravují České dráhy a Správa železniční dopravní cesty společně s dalšími partnery.

Co mladé lidi v Preventivním vlaku čeká?

Preventivní vlak je postaven na netradičním způsobu komunikace s mladými lidmi, která se při uplynulých ročnících velmi osvědčila. České dráhy pro ně společně se Správou železniční dopravní cesty připravily tři stanoviště, kterými postupně účastníci prochází.

Prvním vagónem je speciální kinovůz. V něm návštěvníci uvidí hraný dokument s názvem „To nedáš!“. Ten seznamuje mládež se základními pravidly bezpečnosti na železnici a v jejím okolí, informuje o rizikovém chování a upozorňuje na jeho možné fatální důsledky. Byť jde o fikci, snímek je velmi emotivní a působivý, protože jednotlivé příběhy vycházejí z reálných mimořádných událostí na železnici. Motivací k vytvoření tohoto filmu byly především šokující statistiky železničních nehod.

Na druhém stanovišti čeká na studenty hasičský vůz a hasiči, kteří předvedou ukázky své práce. Nebude se jen mluvit o teorii, ale žáci a studenti si první pomoc vyzkouší, půjde o věrohodnou simulaci záchrany lidského života. Účastníkům se budou věnovat drážní hasiči SŽDC, kteří mají mnohaleté zkušenosti se zásahy při železničních nehodách.

V závěrečné fázi projektu studenty čeká diskuse s odborníky, kteří se nehodami na železnici zabývají. Setkají se v konferenčním voze s vyšetřovateli Správy železniční dopravní cesty. Vůz je vybaven moderní technikou, a tak nezůstane jenom u pouhých slov.

Účast v Preventivním vlaku je bezplatná, veškeré náklady hradí organizátoři. Cílem je naplnit poslání Preventivního vlaku, tj. varovat děti i dospělé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a leckdy zbytečných neštěstí. Délka cyklu pro jednu skupinu je cca 110 – 120 minut. Maximální velikost skupiny (odpovídá kapacitě kinovozu a konferenčního vozu) je 35 studentů. K návštěvě je třeba se předem objednat, a jak je vidět, zájem ve školách Ústeckého kraje je velký, protože termíny jsou obsazené.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

Připravujete se na brzký konec v politice?

Aspoň na mě to tak přijde, když se ujímáte zpět Agrofertu. A je to tedy tak, že ten svěřenecký fond byl jen taková klička jak šikovně obejít zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

10:17 České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „…