Zemřel brigádní generál Imrich Gablech

18.12.2016 18:15 | Zprávy

Ve věku 101 let dnes zemřel účastník bojů v Polsku na podzim 1939, vězeň stalinského gulagu a letec RAF brigádní generál v. v. Imrich Gablech.

Zemřel brigádní generál Imrich Gablech
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

Brigádní generál v. v. Imrich Gablech se narodil 4. listopadu 1915 v obci Hrachoviště u Piešťan na Slovensku. Po ukončení reálného gymnázia v Novém Mestě nad Váhom  nastoupil na podzim 1936 vojenskou prezenční službu v Piešťanech. Byl zařazen k letectvu a po absolvování poddůstojnické školy v Chebu a pilotní školy v Prostějově působil u polní letky ve Vajnorech.

Nesmířil se se vznikem tzv. Slovenského štátu a okupací zbytku Čech a Moravy a společně s dalšími letci se rozhodl odejít za hranice a bojovat zde za osvobození Československa. Dne 7. června 1939 přeletěl do Polska, kde začal na letišti v Dęblinu působit v rámci polského letectva (za to byl na Slovensku v roce 1942 v nepřítomnosti prohlášen za zběha, degradován na vojína a odsouzen k doživotnímu těžkému žaláři).

Brigádní generál v.v. Imrich Gablech
Brigádní generál v.v. Imrich Gablech

Z gulagu do RAF

Již druhý den po vypuknutí 2. světové války – 2. září 1939 –se stalo dęblinské letiště cílem masivního náletu nacistické Luftwaffe a Imrichu Gablechovi se podařilo uletět doslova v posledním okamžiku. Společně s dalšími polskými letci se přesunul do městečka Horodenko poblíž rumunských hranic. Zde však byli 18. září 1939 zajati jednotkami Rudé armády, která o den dříve začala obsazovat východní oblasti Polska. Imrich Gablech byl vyšetřován orgány NKVD, obviněn ze špionáže a odsouzen na pět let nucených prací v sovětských koncentračních táborech.  Zpočátku byl nasazen na těžké práce v uhelných dolech u města Marhanec, později byl odeslán na stavbu železniční tratě z Pečory do Vorkuty. Za podíl na organizování vzpoury proti tamním nelidským podmínkám byl odsouzen na dalších deset let nucených prací.

Po útoku nacistického Německa na SSSR se Imrich Gablech ocitl ve skupině polských vězňů, která byla přes Archangelsk odeslána do Velké Británie. Zde byl v říjnu 1941 prezentován u polské bombardovací peruti RAF a následně odeslán na k naší jednotce do Wilmslow. Po nezbytné rekonvalescenci se pokoušel vrátit zpět k létání, avšak měsíce útrap v gulagu zanechaly na jeho zdraví nesmazatelné stopy a nebylo mu to umožněno.  Absolvoval proto kurz letového kontrolora a náročnou funkci dispečera vykonával až do konce války.

Rehabilitován až po listopadu 1989

V srpnu 1945 se Imrich Gablech vrátil zpět do vlasti a působil jako důstojník letecké kontroly na pražském letišti Ruzyně. V červnu 1946 byl přemístěn do Havlíčkova Brodu, kde se později stal velitelem útvaru. V roce 1949 byl z armády jako bývalý „zápaďák“ propuštěn a v roce 1951 dokonce zatčen a vyšetřován. Po nuceném odchodu z armády pracoval v podřadných dělnických profesích a s celou svou rodinou byl dlouhá léta systematicky šikanován.

Po listopadu 1989 byl Imrich Gablech rehabilitován a vyznamenán vysokými řády a medailemi včetně Řádu Bílého lva, Komandérského kříže za zásluhy Polské republiky a slovenského Řádu Bílého dvojkříže. V loňském roce se dočkal povýšení do hodnosti brigádního generála.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Jako fakt?

Fakt vám máme věřit, že vám skoro půl roku chodí na účet navíc desetitisíce a vy si toho vůbec nevšimnete? A jestli to je pravda, tak se nedivím, že je ve financování Prahy a dopravy takový bordel - viz např. v DP nebo třeba oprava Baranďáku, která se pěkně prodražila

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

22:28 Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

Ještě před začátkem studeného počasí se podařilo dokončit rekonstrukci bratislavské tramvajové Vozov…