Zemřel režisér Ivan Rajmont. Národní divadlo mu vzdává hold!

07.12.2015 19:23 | Zprávy

Režisér legendární inscenace „Sluha dvou pánů“ a první porevoluční umělecký šéf Činohry Národního divadla IVAN RAJMONT podlehl po dlouhém a statečném souboji zákeřné nemoci.

Zemřel režisér Ivan Rajmont. Národní divadlo mu vzdává hold!
Foto: narodni-divadlo.cz
Popisek: Národní divadlo v Praze

Ivan Rajmont se sice narodil 29. července 1945 v Hradci Králové, ale jeho dětství a mládí je spjato s Libercem. Zde vystudoval gymnázium, poté byl přijat na místní Vysokou školu strojní.

Režii na DAMU absolvoval v roce 1971 inscenacemi Potopy světa (V. Eliášková podle V. K. Klicpery) a Neznámé ze Seiny (Ö. von Horváth). Během studia hostoval v Divadle V. Nezvala v Karlových Varech, posléze byl do něj angažován (1971–75). Nastudoval tu Langerovu Periferii, Landovského Případ pro venkovského policajta, Goldoniho Poprask na laguně, Maupassantovu Kuličku (Zájezdní hostinec) a další.

Následovala jeho významná éra v Činoherním studiu v Ústí nad Labem (1975–86). Převážnou dobu zde působil nejen jako režisér, ale i umělecký šéf. Z jeho ústeckých režií: Diderot/ Kundera: Jakub fatalista (1975, představení se dočkalo 223 repríz), Büchner: Leonce a Lena, Brecht: Muž jako muž, Koenigsmark: Edessa, Koenigsmarkova úprava Shakespearova Troila a Kressidy, Steigerwald: Dobové tance a Foxtrot, Čechov: Tři sestry, Büchner: Dantonova smrt, Ibsen: Hedda Gablerová, Bulgakov: Zojčin byt, Gogol: Revizor a další (celkem dvacet režií). Od roku 1986 do začátku prosince 1989 byl režisérem pražského Divadla Na zábradlí (Camus: Caligula, Steigerwald: Tatarská pouť).

Hostoval i v řadě dalších divadel – Divadlo E. F. Buriana v Praze, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, Divadlo SNP v Martině, SND v Bratislavě, ND v Brně (Molièrova Škola žen, 2005), hradecké Klicperovo divadlo (Shakespearův Konec dobrý, všechno dobré, 2004 a Molièrův Don Juan, 2005), pražské Divadlo pod Palmovkou (Maupassantův Miláček, Beaumarchaisova Figarova svatba), Divadlo Na Fidlovačce (Ayckbourn: Komická potence aneb Něco v ní je; Goldoni: Poprask na laguně, 2005; Maugham: Kouzlo domova, 2006), Letní shakespearovské slavnosti na Pražském hradě (Marná lásky snaha, 2004), Divadlo Bez zábradlí (M. Kundera: Jakub a jeho pán, 2005), Divadlo F. X. Šaldy v Liberci (Postelová fraška, 2006), Divadlo Viola (K. Burianová/ I. Klestilová: Jsem tvého života amen, 2006) aj.

Třikrát se Ivan Rajmont představil publiku v ruské Jaroslavli. V tamějším Státním akademickém divadle Fjodora Volkova, nejstarším ruském profesionálním divadle, nastudoval nejdříve v roce 1997 Čechovova Platonova. Inscenace se setkala s velkým ohlasem a tak byl režisér Rajmont pozván o tři roky později znovu. Tentokráte spolu se scénografem Martinem Černým a autorem hudby Martinem Dohnalem nastudoval Shakespearova Krále Leara a v roce 2003 se stejným týmem Goldoniho Poprask na laguně.

Dřív než zakotvil v Národním divadle, nastudoval zde pohostinsky tři inscenace: Nezval: Milenci z kiosku, 1975; Patrick: Kennedyho děti, 1978; Ostrovskij: Deník ničemy, 1989. 7. prosince 1989 byl jmenován prvním polistopadovým šéfem Činohry ND. Tuto funkci vykonával do července 1997, nadále zde působil jako režisér. Ve stálém angažmá ND začínal inscenováním Čechovova Strýčka Váni (1990) ještě s Miroslavem Macháčkem v roli Serebrjakova a Shakespearovou komedií Jak se vám líbí s Rudolfem Hrušínským v roli Jacquese (1991). Následovaly režie: Mitterer: Návštěvní doba (DK 1991 – tímto představením bylo slavnostně otevřeno Divadlo Kolowrat), dále Kleist: Katynka z Heilbronnu (StD 1992), Hilbert: Falkenštejn (ND 1992), Eurípidés: Médeia (DK 1992), Ibsen: Divoká kachna (StD 1993), Goldoni: Sluha dvou pánů (ND 1994) – divácky nejúspěšnější inscenace historie, má za sebou více než 500 repríz a hraje se s Miroslavem Donutilem v hlavní roli více než 20 let.

Ivan Rajmont dále režíroval: Steigerwald: Nobel (StD 1994), Janáčkovu operu Věc Makropulos (ND 1994), Shakespeare: Cymbelín (StD 1995), Feydeau: Leona si pospíšila / Nebožka panina matka (StD 1995), Čechov: Višňový sad (StD 1996), Kohout / T. Werbowski: Kyanid o páté (DK 1996), dramatizaci Dostojevského: Běsi (StD 1996), Shakespeare: Othello (StD 1998) a Antonius a Kleopatra (ND 1999), O´Neill: Cesta dlouhým dnem do noci (StD 1998), Dostojevskij / Gink: Můra (DK 1999), McPherson: Na cestě duchů (StD 2000), Hofmannsthal: Kristinčin návrat (StD 2000), Osborne: Komik (StD 2001), Aischylos: Oresteia (StD 2002), Crimp: Venkov (DK 2002), Shakespeare: Coriolanus (ND 2004), Sheridan: Škola pomluv (StD 2004), Schnitzler: Duše – krajina širá (StD 2005) – hra získala Cenu MAX za nejlepší českou inscenaci německého textu. Dále režíroval benefici Vlasty Chramostové uvedenou pod názvem Tři životy (DK 2006), první zahraniční uvedení Stoppardovy hry Rock´n´Roll (ND 2007), Vedralovu hru Staří režiséři /We Got Him!/ (DK, 2008), poté Ibsenova Nepřítele lidu (StD 2009) Brechtovu / Weillovu Žebráckou operu (ND 2009) a Sartrovy Špinavé ruce (DK 2010) Jeho posledním počinem v Národním divadle byla režie hry Karla Steigerwalda Má vzdálená vlast v roce 2012.

FILM A TELEVIZE

Z jeho dalších aktivit je nutné zmínit alespoň dvě režie televizních inscenací – Havlovu Audienci (1991) a Klímovu Kláru a dva pány (1994).

Působil též jako pedagog na pražské DAMU.

Čest jeho památce!

Milenci z kiosku premiéra: sezona 1975/1976 - režie
Kennedyho děti premiéra: sezona 1978/1979 - režie
Deník ničemy premiéra: sezona 1988/1989 - režie
Jak se vám líbí premiéra: sezona 1990/1991 - režie
Strýček Váňa premiéra: sezona 1990/1991 - režie
Falkenštejn premiéra: sezona 1991/1992 - režie
Katynka z Heilbronnu premiéra: sezona 1991/1992 - režie
Návštěvní doba premiéra: sezona 1991/1992 - režie
Divoká kachna premiéra: sezona 1992/1993 - režie
Médeia premiéra: sezona 1992/1993 - režie
Věc Makropulos premiéra: sezona 1993/1994 - režie
Cymbelín premiéra: sezona 1994/1995 - režie
Nobel premiéra: sezona 1994/1995 - režie
Sluha dvou pánů premiéra: sezona 1994/1995 - režie
Leona si pospíšila premiéra: sezona 1995/1996 - režie
Nebožka panina matka premiéra: sezona 1995/1996 - režie
Višňový sad premiéra: sezona 1995/1996 - režie
Běsi premiéra: sezona 1996/1997 - režie
Kyanid o páté premiéra: sezona 1996/1997 - režie
Cesta dlouhým dnem do noci premiéra: sezona 1997/1998 - režie
Othello premiéra: sezona 1997/1998 - režie
Antonius a Kleopatra premiéra: sezona 1998/1999 - režie
Můra premiéra: sezona 1998/1999 - režie
Kristinčin návrat premiéra: sezona 1999/2000 - režie
Na cestě duchů (The Weir) premiéra: sezona 1999/2000 - režie
Komik premiéra: sezona 2000/2001 - režie
Oresteia premiéra: sezona 2001/2002 - režie, režie, režie
Venkov premiéra: sezona 2002/2003 - režie
Coriolanus premiéra: sezona 2003/2004 - režie
Porcelánová váza premiéra: sezona 2003/2004 - režie
Škola pomluv premiéra: sezona 2004/2005 - režie
Duše – krajina širá premiéra: sezona 2005/2006 - režie
Rock’n’Roll premiéra: sezona 2006/2007 - režie
Tři životy – Benefice Vlasty Chramostové premiéra: sezona 2006/2007 - režie
Dva vznešení příbuzní premiéra: sezona 2007/2008 - režie
Staří režiséři – We Got Him! premiéra: sezona 2007/2008 - režie
Nepřítel lidu premiéra: sezona 2008/2009 - režie
Národní čítanka (scénické čtení) premiéra: sezona 2009/2010 - režie
Žebrácká opera premiéra: sezona 2009/2010 - režie
Špinavé ruce premiéra: sezona 2010/2011 - režie
Má vzdálená vlast premiéra: sezona 2011/2012 - režie

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

10:34 Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT…