Policejní statistiky za období od ledna do konce října letošního roku uvádějí, že zloději v České republice ukradli celkem 4 274 osobních automobilů v hodnotě přesahující 600 milionů korun. Největší část z tohoto počtu, celkem 1 458 vozů, ukrojila Praha, která v těchto statistikách obsazuje první příčku pravidelně. Po hlavním městě se nejvíce kradlo ve Středočeském kraji (542), Libereckém kraji (409), na jihu Moravy (347) a v Ústeckém kraji (342). Naopak nejméně aut bylo ukradeno v Karlovarském kraji (31).
Nejčastějším terčem zlodějů aut jsou v Česku dlouhodobě vozy tuzemské značky Škoda, mezi nimiž patří k „nejvyhledávanějším“ modely Škoda Octavia a Škoda Fabia. Z dalších značek se pak často jedná o Volkswagen, Ford nebo Renault. Podle Jany Horákové se aktuálně nejvíce kradou auta, jež jsou nejčastěji v provozu a u nichž je tím pádem též velká poptávka po náhradních dílech. „V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozů v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek,“ dodala Horáková.
Zloději se však nesoustředí jen na nejrozšířenější značky a modely. Cílem jejich nájezdů se stávají i vozy, jejichž pořizovací cena se vyšplhá i nad milion korun. „Jedná se například o vozy značky Land Rover, vyšší řady BMW, Audi či Mercedes. Tyto vozy jsou často kradeny takzvaně na zakázku a mají směřovat mimo Českou republiku,“ přiblížil Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel.
Majitelé hřeší na slabé zabezpečení i pojištění
V řadě případů odcizených, ale také vykradených vozů, jdou jejich majitelé podle policie zlodějům naproti. Může jít i o opomenutí uzamčení auta, ponechání klíčů uvnitř či přítomnost lákavých předmětů jako tašky, elektronika nebo sportovní vybavení. Svou roli též hraje úroveň zabezpečení – vyjma klíčků s imobilizérem není řada aut nijak zabezpečená, a když ano, tak se často jedná jen o jednoduché mechanické zabezpečení, které zkušený zloděj snadno překoná. U běžných vozů, jež jsou však právě nejčastějším cílem zlodějů, podle Horákové není příliš časté ani použití systémů, které auto pomohou dohledat po krádeži.
„Základním prvkem takzvaného pokrádežového vyhledávacího systému je miniaturní jednotka, která se nainstaluje do vozidla tak, aby ji případný zloděj mohl jen těžko najít a vyjmout. Jednotka je napojená na privátní rádiovou síť, jež je odolná proti běžným prostředkům rušení,“ vysvětlil Petr Rybníček s tím, že úspěšnost systému při vyhledávání odcizených vozů činí dlouhodobě více než 98 % a vůz se průměrně majiteli vrátí do dvou hodin.
„V nízké míře je na rozdíl od ostatních zemí EU využíváno havarijní pojištění, které se oproti základnímu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vztahuje nejen na pojištění odpovědnosti za škody způsobené dopravní nehodou, ale i na vandalismus, živelní události a odcizení celého vozidla nebo jeho části,“ doplnila přehled Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra.
Krádeže vozidel v ČR leden až říjen 2016
Celá ČR: 4 274
Praha: 1 458
Středočeský kraj: 542
Jihočeský kraj: 105
Plzeňský kraj: 139
Ústecký kraj: 342
Královéhradecký kraj: 153
Jihomoravský kraj: 347
Moravskoslezský kraj: 287
Olomoucký kraj: 153
Zlínský kraj: 129
Kraj Vysočina: 81
Pardubický kraj: 88
Liberecký kraj: 409
Karlovarský kraj: 31
Ostatní: 10
Meziročně
1. pololetí 2015: 3 357
1. pololetí 2016: 2 721
rozdíl vyjádřený v procentech: −19 %
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva