Představte si situaci, kdy se vaše dítě nachází mimo domov a vy mu chcete umožnit přístup na internet. Aktivujete mu mobilní data. Přestože se na první pohled tento krok jeví jako rutinní záležitost, důsledky vás mohou nemile zaskočit. Dcera paní Andrey čerpala za účelem surfování na internetu mobilní data v rozsahu přibližně 200 MB. Ještě ten večer byla paní Andrea kontaktována s informací, že čerpané služby byly operátorem vyčísleny na částku 190 000 korun. Následně byla vyzvána, aby uhradila zálohu ve výši 90 000 korun. „Je běžné, že operátor si za mobilní data účtuje podstatně vyšší částky, dojde-li k jejich čerpání mimo Evropskou unii. V tomto případě však byla data čerpána na území České republiky. Přestože zde nebyl nasmlouván žádný datový tarif, byla částka vymáhaná operátorem dosti zarážející,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Obdržíte-li vyúčtování a částky v něm uvedené neodpovídají skutečnosti, můžete se bránit. Podle zákona o elektronických komunikacích máte právo vyúčtování u operátora reklamovat. Rozhodně se však vždy nemusí jednat o částky dosahující takové výše jako v případě paní Andrey. Reklamaci můžete uplatnit, pokud shledáte, že vyúčtování se jakkoliv odchyluje od nasmlouvaných sazeb. Co se týká způsobů uplatnění reklamace, nabízí se uplatnit ji buď osobně (například na pobočce či v sídle operátora), písemně, telefonicky anebo vyplněním internetového formuláře. „S reklamací se však nevyplácí otálet. Vyúčtování můžete napadnout pouze do dvou měsíců od chvíle, kdy jste jej obdrželi. Po uplynutí této lhůty se již operátor nemusí reklamací zabývat,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
Jestliže reklamaci uplatníte řádně a včas, je povinností operátora ji ve lhůtě jednoho měsíce vyřídit a informovat vás o výsledku. Je však smutnou realitou, že operátoři nebývají vždy ochotní a někdy nevyhoví i oprávněným nárokům spotřebitelů. Pokud nastane tato situace, nemusíte ještě házet flintu do žita. Stále máte možnost na toto jednání upozornit podáním námitky k Českému telekomunikačnímu úřadu. Úřad následně rozhodne, zda operátor postupoval správně či nikoliv. V případě, že úřad shledá pochybení na straně operátora, může mu přikázat, aby vyúčtování změnil a spotřebiteli vrátil peníze.
Paní Andrea postupovala podle výše zmíněných rad a vyúčtování reklamovala. Následně ji operátor kontaktoval s informací, že vyúčtování jí bylo omylem počítáno podle nejvyšších sazeb a bude přepočítáno. V konečném výsledku zaplatila částku ve výši 500 korun. Přestože se nakonec vše vyjasnilo, rozhodně není příjemné se do takové situace dostat. Paní Andrea k celé věci uvedla: „Operátor se během řešení choval velmi vstřícně. Přesto jsem byla ráda, že jsem se mohla obrátit na poradnu dTestu. Je dobré vědět, že máte někde zastání.“
Spotřebitelská poradna dTestu letos vyřídila již téměř 42 000 dotazů a stížností z různých oblastí spotřebitelské problematiky. „Jsme rádi, když postup navržený našimi poradci vede k vyřešení problému. Cílem naší poradny je také osvěta, je důležité, aby lidé věděli, jak hájit svá práva,“ uzavírá Lukáš Zelený.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva