Obecné pravidlo zní, že spotřebitel nakupující v e-shopu může od kupní smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží. Jenže jak známo, každé pravidlo má své výjimky. Odstoupit tak nemůžete od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru nebo hygienických potřeb prodávaných v zataveném obalu, který byl rozbalen. Stejně je tomu u produktů, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či květiny. Všechny uvedené výrobky pojí společný jmenovatel: nemožnost opětovného prodeje. Zákon tak poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými spotřebiteli, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. Je pochopitelné, že ani časopisy, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky.
Na druhou stranu, pokud objednané zboží nedopatřením poškodíte, není to překážka pro jeho vrácení. Můžete se sice rozloučit s poměrnou částí ceny, v odstoupení od smlouvy vám ale obchodník bránit nemůže. „Spotřebitel podle zákona odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Pokud si tedy spotřebitel „půjčí“ z e-shopu fotoaparát na týdenní dovolenou, může si prodávající strhnout z vracené kupní ceny částku rovnající se míře nadměrného opotřebení,“ uvádí Lukáš Zelený. Tato zákonná úprava vám samozřejmě nebrání zakoupené zboží vybalit a vyzkoušet. Jejím účelem ale není, aby například nevěsty mohly po obřadu vracet propocené svatební šaty.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva