Pokud se chystáte během podzimu vycestovat do zahraniční destinace, ve které panuje vysoké riziko nákazy onemocněním covid-19, můžete od smlouvy o zájezdu odstoupit. „Zákazník má podle občanského zákoníku právo na bezplatné odstoupení od smlouvy o zájezdu a na vrácení veškerých uhrazených plateb v případě, že v místě pobytu nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Mezi ně lze podle důvodové zprávy k občanskému zákoníku zařadit válečný konflikt, jiné závažné bezpečnostní problémy jako terorismus, významná rizika pro lidské zdraví, třeba výskyt ohniska závažného onemocnění, nebo přírodní katastrofy, jež znemožňují bezpečně se dopravit do místa určení, jak bylo dohodnuto ve smlouvě o zájezdu.“
Některé evropské země aktuálně zavádějí restrikce vůči cestovatelům z České republiky nebo z určitých rizikových regionů, jako je například hlavní město Praha nebo Středočeský kraj. V případě, že máte zakoupený zájezd do takové země, je nutné se obrátit na cestovní kancelář. Předně by měl být zájezd zrušen, a to ze strany cestovní kanceláře. Ta v dané situaci nemůže plnit svoje povinnosti ze smlouvy o zájezdu. Jelikož je závazek cestovní kanceláře nesplnitelným, lze hovořit o nemožnosti plnění a zániku závazku. Cestovní kanceláři je také dána možnost odstoupit od smlouvy, pokud jí v plnění povinností brání nevyhnutelné a mimořádné okolnosti. Informace o zrušení zájezdu by měl klient obdržet bez zbytečného odkladu před jeho zahájením.
V obou uvedených případech je možné uzavřít dohodu. Cestovní kancelář tak může nabídnout zákazníkovi voucher, který se již neřídí zákonnou úpravou Lex Voucheru. „Doporučujeme však být co nejvíce obezřetní. Vždy si zkontrolujte dobu platnosti voucheru, podmínky jeho uplatnění a možné doplatky či přeplatky. V případě nejasností můžete kontaktovat spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Tisková zpráva