dTest: Máme prošlé potraviny sníst, nebo nemilosrdně vyhodit?

20.03.2019 12:13 | Zprávy

Prošlé potraviny nepatří automaticky do koše. Spotřebitelská organizace dTest vydala praktického průvodce, který pomáhá určit, jestli je možné prošlou potravinu ještě sníst, nebo je už nutné ji vyhodit.

dTest: Máme prošlé potraviny sníst, nebo nemilosrdně vyhodit?
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Výrobci uvádějí na potravinách buď datum minimální trvanlivost, nebo datum spotřeby (použitelnosti). Zákazníci pojmy často zaměňují. Datum minimální trvanlivosti (best before / mindestens haltbar bis) najdete na odolnějších a pomaleji se kazících potravinách. Vyjadřuje, že v nejlepší kondici je potravina před uvedeným datem. To však neznamená, že po něm se již nedá pozřít. „Pokud jsou potraviny skladovány v příhodných podmínkách, je možné je po uplynutí data minimální trvanlivosti nejen jíst a pít, ale také prodávat s upozorněním, že datum minimální trvanlivosti již uplynulo,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Pokud jste výrobek s označením „minimální trvanlivost do“ skladovali v předepsaných podmínkách a má neporušený obal, zkontrolujte ho svými smysly. Vypadá, voní a chutná dobře? Neobjevili se v něm škůdci nebo plíseň? Pak je bezpečné jej pozřít. Různé druhy potravin vydrží při správném skladování v pořádku jinak dlouho. Těstoviny, rýže nebo mouka jsou v pořádku i rok po uplynutí minimální trvanlivosti. Ovesné vločky nebo müsli neschovávejte ve spíži déle než dva měsíce po exspiraci. Jogurt uchovávaný v lednici můžete bez obav sníst i pět dní po překročení data minimální trvanlivosti. Jogurt se hned po uplynutí data minimální spotřeby nekazí, bakteriální kultury v něm však ubývají.

Naproti tomu označení „spotřebujte do“ značí datum spotřeby neboli použitelnosti a určuje dobu, pokdy je u rychle se kazících potravin zaručena bezpečnost a zdravotní nezávadnost. Najdete jej například na zákuscích, rybách, mletém mase, balených houbách nebo u výrobků z chladicího pultu. Potraviny se po uplynutí data spotřeby (use by date / zu verbrauchen bis) nesmí dál prodávat. Není bezpečné je ani konzumovat.

Existují i takové potraviny, na kterých se neuvádí žádné datum jako například čerstvá zelenina a ovoce, lihoviny, víno, pekařské výrobky, ocet, sůl nebo žvýkačky.

Na vyžádání dTest rozesílá zdarma praktického průvodce, který pomáhá určit, jak dlouho vydrží při správném skladování různé druhy potravin po uplynutí jejich minimální trvanlivosti. „Doporučené lhůty vycházejí z laboratorních poznatků, které získaly německá a vídeňská potravinová banka Tafel Deutschland a Wiener Tafel. Omezit plýtvání potravin je v zájmu nás všech. Spotřebitelům proto dáváme návod, jak k tomu mohou sami přispět,“ říká Hana Hoffmannová. Laminovaný leták na ledničku, objednaný přes webový kontakt ZDE, posílá dTest všem zájemcům zdarma včetně poštovného a ukázkového vydání časopisu dTest. Na webu je i ke stažení v PDF.

Ať už je na potravině vyznačeno datum minimální trvanlivosti, nebo datum spotřeby, tak prodejna garantuje její jakost do uvedeného data. Pokud potravina nemá do určeného data obvyklé vlastnosti – například zapáchá nebo je na ní plíseň, může zákazník požadovat její výměnu, a pokud není možná, tak vrácení peněz. S reklamací rádi pomohou právní poradci dTestu na telefonu: 299 149 009.

Rada dTestu: Jak omezit plýtvání potravin a vyhazování zkaženého jídla? Nakupujte uvážlivě a pravidelně kontrolujte, kdy prochází domácí zásoby.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

16:14 Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

Téměř 70 procent českých firem zatím nepoužívá umělou inteligenci (AI) ve svém podnikání. Ale více n…