Nákup na sociálních sítích má probíhat podle stejných pravidel jako nákup v klasickém e-shopu. Upozorňuje na to spotřebitelská poradna dTest se sídlem v Praze, s kterou chebská radnice, resp. živnostenský úřad spolupracuje. „Doporučujeme vyvarovat se nákupu u obchodníků, kteří o sobě na Facebooku výslovně tvrdí, že nejsou e-shopem, případně neuvádí informace dle zákona či jasné a ověřitelné kontaktní údaje,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.
Na poradenské lince dTestu 299 149 009 se např. setkávají s tím, že obchodníci odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení. Někteří z nich ani nemají živnostenské oprávnění - jednoduše nakoupí zboží a za úplatu ho pošlou zákazníkovi.
Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými nabídkami oslovuje spotřebitele, stejně. Není tedy rozhodné, zda má obchodník vlastní internetové stránky či využívá platformy sociální sítě (Facebook) nebo aukčního portálu (např. Aukro).
Pokud se spotřebitel setká při vrácení zboží s potížemi, má hned několik možností, jak se bránit. „Nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do tří měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného,“ uvádí Lukáš Zelený. „Nepodaří-li se přes veškerou snahu s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu. V případě podezření, že obchodník nemá platné živnostenské oprávnění, lze podat podnět též živnostenskému úřadu.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mestocheb.cz