Před tím, že vyslovení slůvka „ano“ do telefonu může vést k uzavření nevýhodné smlouvy, varujeme dlouhodobě a pravidelně. „Proškolený operátor či operátorka se sympatickým hlasem používá takzvanou metodu získávání ano, kdy po sérii jednoduchých otázek mnohdy z nepozornosti odsouhlasíte uzavření nové smlouvy o dodávkách energií zpravidla na dobu určitou. Protože zákon nevyžaduje, aby tato smlouva byla písemná, je uzavření přes telefon možné,“ sděluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Jednou z možností, jak se můžete bránit, je uznat, že smlouva byla – byť nechtěně –uzavřena a zrušit ji odstoupením či výpovědí. Odstoupit od smlouvy sjednané po telefonu lze do 14 dní od jejího uzavření, smlouva se pak ruší od samého počátku, tedy jako by nikdy neexistovala. Pokud nestihnete včas odeslat odstoupení, je možné vypovědět smlouvu až do 15 dnů po zahájení dodávek energií novým dodavatelem. V takovém případě ještě musí uběhnout 15denní výpovědní doba, která se počítá od prvního dne měsíce následujícího po měsíci, v němž byla výpověď doručena dodavateli, a je tak nutné zaplatit spotřebované energie, pokud již došlo k jejich odběru.
Jestliže neobdržíte od dodavatele informaci o možnosti odstoupení od smlouvy a stejně tak o možnosti její výpovědi, počítají se výše uvedené lhůty pro odstoupení a výpověď od smlouvy od okamžiku, kdy budete o těchto právech dodatečně poučeni. Nedostanete-li informaci vůbec, prodlužují se lhůty o jeden rok.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva