Podle návodů na obalech dokáže žlutá sypká směs dodat správnou chuť polévkám, masu i omáčkám. „V českých obchodech jsme nakoupili 15 výrobků známých i privátních značek. Do porovnání jsme zařadili také tři směsi určené pro zahraniční trhy – dvě z Německa a jednu z Polska,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Kvalitu „veget“ posuzoval dTest podle složení uvedeného na obalu výrobků. Mezi hodnoticí kritéria dTestu patřil obsah soli, zeleniny a různých přídatných látek. Srovnání ukázalo, že obsah 16 zeleninových kořenicích směsí tvoří z více než poloviny sůl. Sůl je totiž v porovnání se sušenou zeleninou výrazně levnější surovina a jejím vyšším podílem si mohou výrobci zlevňovat produkci. Nejvíc soli obsahují přípravky Solčanka Zeleninové ochucovadlo s mořskou solí (68 %), Albert/ah Basic Food Flavour Improver (69 %) a z Polska dovezený výrobek Culineo Doprawka, u nějž sůl tvořila 69?% celého obsahu sáčku.
Češi mají mezi evropskými státy druhou nejvyšší denní spotřebu soli, a to 13,8?g na hlavu. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) by přitom denní příjem soli neměl překročit 5?g. „Slaná chuť postupně otupuje naše chuťové pohárky, a proto pro stejné chuťové procítění potřebujeme větší množství soli. To je spojeno se zdravotními problémy: zadržuje se voda v těle – vznikají otoky, vysoký krevní tlak, může být problém i s ledvinami. Pokud je zároveň malý příjem draslíku, může dojít i k nerovnováze koncentrací draslíku a sodíku,“ vysvětluje nutriční terapeutka Hana Střítecká.
Nejčastěji směsi obsahují mrkev, celer, pastinák, petržel a cibuli. Velké rozdíly mezi „vegetami“ byly v množství použité zeleniny. Nejvyšší hodnotou se pochlubila Terezia Company Vegi Vegi Zeleninová ochucovací směs s 57 % zeleniny a bylin. Protipólem byl kořenicí přípravek Knorr Aromat s 3,4?% sušené cibule a česneku.
Výrobci přidávají do směsí i všemožné „zlepšující“ přísady. Na obalu najdeme přídavek cukrů, tuku, látek zvýrazňujících chuť a vůni, extraktu z kvasnic, barviv, aromat a zahušťujících přísad – škrobu či krupice. „Nejdříve jsme spočítali, kolik prostoru pro zlepšující látky ve výrobcích zbylo. Nejlépe z tohoto pohledu vyšla Vegi Vegi Zeleninová ochucovací směs, kde po součtu soli a sušené zeleniny připadalo na ostatní přísady jen 3,5?%. Naopak nejvíce prostoru ponechalo zlepšovadlům ochucovadlo Knorr Aromat, a to 39 %,“ komentuje Hana Hoffmannová.
Na srovnávaných výrobcích se spotřebitel setká s ingrediencemi zvýrazňujícími chuť a vůni, typicky éčkem glutamanem sodným, nebo s extraktem z droždí a bílkovinnými hydrolyzáty. Úplně bez zvýrazňovačů chuti – čistého glutamanu i kvasnicového extraktu – se obešly pouze dvě ochucovadla: Vegi Vegi Zeleninová ochucovací směs a Solčanka Zeleninové ochucovadlo s mořskou solí.
Srovnání zeleninových ochucujících směsí najdete na webu ZDE. Kompletní výsledky přineslo srpnové vydání časopisu dTest.
Tipy dTestu:
Kořenicí směs ze soli a sušené zeleniny si můžete snadno vyrobit doma sami. Stačí jen natenko nakrájet či nastrouhat mrkev, celer nebo petržel a usušit v sušičce nebo troubě. Ten, kdo nemá čas na domácí přípravu, se může vydat na nákup do Německa. Na německém trhu lze koupit kořenicí směsi typu veget, které obsahují 100 % zeleniny bez přídavku čehokoliv jiného.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva