dTest: Zákon o hromadném řízení pomůže tisícům spotřebitelů

15.08.2020 13:23 | Zprávy

Přibývá počet případů, kdy jsou spotřebitelé kráceni na svých právech, zároveň chybí důležitý nástroj, který by umožnil účinně se bránit nepoctivým obchodníkům. dTest proto spouští kampaň Za hromadné žaloby, braňme se společně! Jejím cílem je upozornit na fakt, že český právní řád postrádá možnost hromadného řízení, a dát zákonodárcům najevo, že je nutné posílit ochranu spotřebitelů a férových podnikatelů.

dTest: Zákon o hromadném řízení pomůže tisícům spotřebitelů
Foto: dTest
Popisek: dTest

Poradna dTestu zaznamenává každoroční nárůst stížností na neférové chování problematických e-shopů nebo společností organizujících pochybné energetické aukce. V souvislosti s cíleným nesprávným uplatňováním takzvaného lex voucher jsou evidovány další stovky stížností na cestovní kanceláře. Jen od počátku roku řešila poradna dTestu 3,5 tisíce případů v těchto oblastech. Spotřebitelé jsou kráceni nejen na svých právech, ale každému jednomu z nich vznikla i finanční škoda ve výši stovek až tisíců korun. Celkově jde o milióny. „Statistika dTestu je pouze vrcholem ledovce, skutečných případů je mnohem více. V naší poradenské praxi se často setkáváme se situacemi, kdy by byl vhodný postup prostřednictvím hromadného řízení. Typicky v případech, kdy má skupina spotřebitelů vůči jednomu subjektu téměř totožné nároky, ale samostatně se tito lidé kvůli nízkým částkám nechtějí či nemohou soudit. Hromadná žaloba by umožnila tyto spotřebitele spojit a zajistit pro ně spravedlivou kompenzaci,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Hromadné žaloby by dále pomohly řešit případy u vybraných online seznamek nebo u sporů s operátory či finančními institucemi.

Návrh zákona o hromadném řízení již schválila vláda a nyní čeká na projednání v parlamentu. I proto dTest spouští kampaň Za hromadné žaloby, braňme se společně! „Chceme, aby byl schválen zákon, který umožní podávání hromadných žalob. To poskytne českým spotřebitelům možnost spojit síly a efektivněji vymáhat svá práva. Obracíme se proto na veřejnost, aby se připojila ke kampani. Společně tak dáme zákonodárcům najevo, že usilujeme o účinnější obranu proti nepoctivým podnikatelům,“ dodává Eduarda Hekšová.

Lidé mohou svou podporu vyjádřit na webu zahromadnezaloby.cz vyplněním krátkého formuláře. Zde se mohou také blíže seznámit nejen s cíli kampaně, ale i s problematikou hromadných žalob včetně připravovaného zákona.

Nejproblematičtější oblastí z hlediska porušování spotřebitelských práv jsou v poslední době zprostředkovatelské e-shopy, které přeprodávají zboží ze zahraničí. V poradně dTestu v tomto segmentu vzrostl 6x počet stížností od roku 2018. Stížnosti se přitom týkají stále stejných provozovatelů internetových obchodů. „Nejčastější praktikou pochybných e-shopů je, že si zákazník objedná zboží, které mu po dlouhém čekání dorazí v horší kvalitě nebo nedorazí vůbec. Provozovatel pak při komunikaci tvrdí, že je pouze zprostředkovatelem, a tudíž za nic neodpovídá a odepírá spotřebitelům právo na odstoupení od smlouvy,“ popisuje konkrétní zkušenosti Eduarda Hekšová.

Zprostředkovatelské internetové obchody přitom nabízejí zboží českým zákazníkům, musejí proto dodržovat tuzemská pravidla na ochranu spotřebitele. Ta však často obcházejí. Upírají spotřebitelům řadu jejich práv, například odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet před samotným dodáním zboží. Pokud se s prodejcem nedá domluvit, zbývá spotřebiteli pouze obrátit se na soud. Časové a finanční náklady soudního řízení ho však od vymáhání několika set korunového nároku často odradí.

Více o kampani se dozvíte na webu ZDE.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Stává se snad ODS populistickou stranou?

Co si jako člen ODS myslíte o slibu Fialy, že když bude ODS u moci, budeme mít do několika let platy jako v Německu? Protože snad všichni ekonomové a odborníci tvrdí, že je to nereálné. A já se ptám, zda nemyslíte, že takové prohlášení straně jen škodí, protože je evidentní, že jde v lepším případě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo dopravy: Výbor SFDI schválil další příspěvky na bezpečnost i vybavení železničních vozidel jednotkami ETCS

16:08 Ministerstvo dopravy: Výbor SFDI schválil další příspěvky na bezpečnost i vybavení železničních vozidel jednotkami ETCS

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na svém jednání schválil další příspěvky na zvýš…