dTest: Znáte triky energošmejdů? Braňte se jim

08.07.2021 19:33 | Zprávy

Spotřebitelská poradna dTestu již řadu let zaznamenává vysoké počty stížností na takzvané energošmejdy, tedy nepoctivé obchodníky nabízející údajně cenově výhodné dodávky elektřiny či plynu nebo přihlášky do pochybných energetických aukcí. Výsledkem však bývá požadavek na zaplacení několikatisícové smluvní pokuty jak ze strany nového a často i původního dodavatele energií, tak případně také od zprostředkovatele. V současné době energošmejdům nahrává strach ze zvyšování cen energií. Jaké jsou jejich nejčastější praktiky? A jak se jim co nejlépe bránit?

dTest: Znáte triky energošmejdů? Braňte se jim
Foto: dTest
Popisek: dTest

Energošmejdi se neštítí použit jakoukoliv lest, aby z důvěřivých spotřebitelů vymámili podpis nové smlouvy nebo alespoň předložení té stávající nebo třeba vyúčtování, ze kterých si opíšou potřebné údaje pro uzavření jiné smlouvy, a poté jednoduše zfalšují podpis na smlouvě o dodávkách energií či přihlášce do aukce energií. Tito energošmejdi se jako zástupci dodavatelů energií či pořadatelé pochybných energetických aukcí ke spotřebitelům dostavují především osobně, když zazvoní na jejich zvonek, případně jim volají. Využívají přitom i toho, že lidem připadá problematika dodávek energií složitá. Často nemají přehled ani o tom, kdo je jejich dodavatelem energií, pletou si pojmy jako dodavatel či distributor nebo nedokážou posoudit, zda cena, kterou aktuálně platí za spotřebované energie, je či není výhodná.

Při osobním setkání někteří spotřebitelé snadno podlehnou mile se usmívajícímu podomnímu obchodníkovi, který si s nimi u kávy popovídá nejen o dodávkách energií, ale i o životě obecně. „Ovšem pokud to nejde po dobrém, může obchodník zvolit nátlakové metody. Například předstírá, že je uražen nedůvěrou spotřebitele, snaží se v něm vzbudit pocit viny nebo studu, takže spotřebitel nakonec podlehne a podepíše dokumenty, z nichž se později vyklube nevýhodná smlouva o dodávkách energií nebo přihláška do aukce,“ popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Případně spotřebitel poskytne obchodníkovi informace či stávající smlouvu nebo vyúčtování a ten je využije k uzavření nové smlouvy, případně přihlášky bez vědomí spotřebitele.“

Co se týče uzavírání smlouvy po telefonu, zde může být spotřebitel manipulován k uzavření smlouvy sérií vhodně formulovaných dotazů, až nakonec odpoví ano na někdy úmyslně zmatečně položenou či triviální otázku. Byly zaznamenány i případy, kdy byl hovor účelově sestříhán tak, aby to vypadalo, že spotřebitel smlouvu uzavřel, ačkoliv tak ve skutečnosti neučinil.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Plán na zrychlení Green Dealu

Vážně něco takového EK plánuje? To už úplně zešílela? A jaká je šance, že se jí to nepodaří, a je vůbec nějaká naděje, se GD podaří ještě rozumně přehodnotit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha letos investuje dalších více než 139 milionů korun do osvětlení

7:33 MHMP: Praha letos investuje dalších více než 139 milionů korun do osvětlení

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila návrh obnovy veřejného osvětlení v projektu e-…