Okamura: České dráhy a nová konkurence

30.01.2011 8:15

České dráhy čeká konkurence dvou dalších dopravců. Start začíná na trati Praha - Ostrava, která tvoří 40 procent tržeb ČD. Jak ČD hodlají bojovat? Prostě zkopírují koncept Student agency, tedy stevardky a občerstvení ve vlaku. Těžko hovořit o nějaké bitvě.

Okamura: České dráhy a nová konkurence

Válku o zákazníka České dráhy po revoluci pořádně ani nezahájily

Někdy v devadesátých letech minulého století si ČD chtěly najmout autora loga Občanského fóra, výtvarníka Pavla Šťastného, aby jim pomohl zlepšit image pomocí nových log pro WC a dalších symbolů ve vlacích a nádražích. Výtvarník zakázku odmítl s tím, že ke změně image stačí, když dráhy záchody uklidí. Jak asi tušíte, ČD nakonec raději změnily loga. Tahle historka popisuje zásadní problém české železnice. Na straně jedné se tu neuvěřitelně plýtvá - polofunkční koridory a rekonstrukce železnice na hlavních trasách stály miliardy - vylily se tuny betonu a za desetimiliony se betonovaly zastávečky na znamení. Nákup nových souprav je kapitola sama pro sebe - Pendolino bylo zastarlé už v době nákupu a krom toho, že bylo i tehdy nebezpečné, neschopné jezdit po české dráze, bylo také předražené. Zajímalo by mě, proč jsou v regionálním vlaku potřeba dveře do chodbičky nebo na záchod elektronicky ovládané. Přiznám, že nejsem líný si otevřít dveře. Ušetřené peníze by dráhy mohly věnovat třeba na opravu nefunkčních topení. Nejezdím vlakem často, ale měl jsem před pár týdny tu smůlu a jel vlakem Eurocity z Prahy na Českou Třebovou. Ve vagónu kam jsem nastoupil se netopilo. V Kolíně se nám za to průvodčí omluvil a nabídl místa v jiných vagonech. V dalším vagoně netekla na záchodě voda. Celý záchod vypadal a páchl tak, jako by tam netekla od první světové války. Okno nešlo otevřít. Jízdenka stála téměř dvojnásobek, co autobus (měřeno počtem kilometrů). Řeknu vám, že průvodčím jejich práci nezávidím. To, co si denně od cestujících vyslechnou, to si asi za rámeček nedají.

Čistota a dobrá cena

Pokud cestující něco zajímá, tak je to v prvé řadě návaznost a četnost spojů. Je to také cena - na každý pokles poptávky reagují České dráhy zvýšením ceny a zrušením dalších slev.
Představte si, že by na pokles prodeje housek reagoval pekař zdražením. Asi by ho měli všichni za pitomce a brzy by zkrachoval. Vedení Českých drah už léta veřejnost i železničáři sice za hlupáky mají taky, státní podnik ale nezkrachoval. Žije dál vesele z našich daní. Obrovská chyba a škoda. České dráhy mají dlouhou a úspěšnou tradici. Drtivá část železničářů odvádí každý den dobrou práci. A jde jen o to, aby nebyla zbytečná. Stačí málo, není třeba stevardka ani vagón za půl miliardy. Stačí vagon čistý a v zimě vytopený. Stačí jízdenka za slušnou cenu, která bude porovnatelná s autobusem. Státní dráhy by totiž zkrachovat neměly. Jejich úkolem není jen zisk, ale také doprava v místech, kde by se to soukromníkům nevyplatilo. A taky už nás stály dost peněz. Je načase je začít vracet.

Tomio Okamura

Psáno pro server Podnikatel.cz)

Dále čtěte:

Dráhy zdemolují historický skvost. Místní obyvatelé i Bárta jsou proti

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomio Okamura

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Semelová (KSČM): Útok na povinnou školní docházku

6:03 Semelová (KSČM): Útok na povinnou školní docházku

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k návrhu Josefa Středuly na zkrácení povinné školní d…