Podle předsedy představenstva Hospodářské komory Moravskoslezského kraje Jana Březiny je ostravské pracoviště hodně vyhledávané: "Já jsem v minulosti vedl centrum mezinárodního obchodu a klub exportérů při KHK. Pracoval jsem totiž ve firmě, která zaměstnávala v zahraničí ve Španělsku na 160 Čechů a Slováků. Takže zkušenosti rozhodně mám a říkal jsem si, na internetu se přece dá najít všechno. A když jsme začali organizovat první schůzky, byl jsem velmi překvapen, s jakými problémy byrokratického rázu se zejména malí a střední podnikatelé potýkají. Zjistil jsem, že fakt potřebují poradit. Osobní kontakt nic nenahr adí. Nejde to jen si něco vyhledat a přečíst na internetu. Je zapotřebí poradit podle vlastních zkušeností, například jak a s kým jednat v bance. Vždyť zejména banky se na ty malé podnikatele dívají přes velikost úvěru a je jim divné, že chtějí jenom 1,5 milionu a ne 30 milionů," řekl Březina.
V informovanosti pomáhá síť partnerů
Habrmanová pro ParlamentníListy.cz zdůraznila, že kouzlo projektu a velký přínos je zejména v tom, že pracovníci komory jsou připraveni řešit s firmami rozmanité otázky. "Obracejí se na nás zejména menší firmy, které se hůře orientují na trhu. Chodí za námi skutečně denně a my na místě s každým individuálně diskutujeme a pomáháme jim řešit jejich konkrétní problémy. Je skvělé, že podél Česko-polské hranice máme sedm kontaktních míst a můžeme vzájemně problémy prodiskutovat a hledat potřebné řešení. A co se mi strašně líbí - máme také dobrou dlouhodobou spolupráci s obchodními rady, spolupracujeme s Czech Trade a podobnými organizacemi. Takže máme skvělou síť partnerů, s nimiž můžeme spolupracovat a pro toho konkrétního zájemce získávat informaci."
Kontaktních center je celkem 7, čtyři jsou na české straně, tři v Polsku. Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR, vyjádřil spokojenost s návštěvností jednotlivých center. Podle něj třem tisícovkám fyzických návštěv předchází 15 až 17 tisíc emailových dotazů. "Na kontaktních místech se rodí spolupráce mezi firmami a skutečný byznys," řekl Kužel.
Jak české firmy vyráběly pro Polské divadlo forbínu
Podle Františka Molíka, ředitele Hospodářské komory v Náchodě, polské podnikatele lákají do Česka mimo jiné menší daně a jednodušší legislativa. "To však ještě neznamená, že tato firma bude na českém trhu úspěšná. My se snažíme dělat osvětu, já z nich chci vytáhnout co vlastně budou dělat, kde budou kupovat materiál, kdo bude jejich klient, pro koho to budou vyrábět, atd. Představa, že podnikatel bude mít v Polsku českou firmu, bude v Polsku kupovat zboží na českou firmu, bude to prodávat Polákům a bude jim tisknout faktury v českém jazyce, protože bude mít české účetnictví, je hodně naivní. Takže sedíme s podnikateli, rozebíráme problémy, píšeme si na papír poznámky," popisuje Molin.
Vzpomíná na konkrétní případ, kdy z polské strany přišel zvláštní požadavek. "Jedno polské město opravovalo divadlo takovým způsobem, že udělali díru a mysleli si, že do ní bez problému koupí forbínu. Takovou firmu, která by jim to vyrobila, však v Polsku nesehnali a proto se přes jejich kontaktní místo ve Swidnici obrátili na nás. A nám se skutečně podařilo propojit dvě firmy - jednu z Letohradu, druhou z Hradce Králové. Oni jeli na místo, všechno proměřili a forbínu skutečně udělali. V Hradci na dvoře ji zkonstruovali, vyzkoušeli zda funguje a zase ji rozebrali, odvezli do Polska, kde ji v divadle zprovoznili," řekl pro ParlamentníListy.cz ředitel Molin. Přiznal také jednu negativní zkušenost, kdy polská podnikatelka nezvládla své síly a musela svou provozovnu v Čechách zavřít.
Polský konzulát v Ostravě byznys podporuje
Podle generální konzulky Polské republiky v Ostravě Anny Olszewske je skvělé, že se každým rokem zvyšuje počet otázek na podnikání v kontaktních centrech jak na české tak i na polské straně. Také připustila neúspěch jedné podnikatelky, která však okamžitě po skončení obnovila podnikání v jiném oboru: "Poučila se ze svých chyb a podařilo se ji naopak využít svých zkušeností k úspěchu," uvedla generální konzulka, která oceňuje spolupráci jak s polskými tak i českými organizacemi, konzuláty, komorami atd.
"Každoročně se u nás na půdě polského konzulátu setkávají lidé na Dnech byznysu, které samozřejmě podporujeme. Pro naše vzájemné Česko-polské vztahy je to to nejlepší a nejdůležitější," uzavřela konzulka Anna Olszewska.
Více zpráv z Moravskoslezského kraje čtěte ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Vidiševská