„Já si myslím, že můžeme přehodnotit bodový systém, v některých momentech můžeme dát víc bodů, v některých momentech můžeme zvážit, zda zákaz činnosti nelze prodloužit a tak. To je jediná alternativa, kterou můžeme v 361 zákoně upravit," řekl Huml v pořadu České televize Události, komentáře.
Huml je přesvědčen o tom, že bychom podle nového bodového systému mohli jezdit do roka. „Legislativní úpravy, jak senátorské, tak poslanecké, stále leží v parlamentu," připomněl.
Vzestupnou křivku již máme za sebou
Přesto je Huml toho názoru, že nynější bodový systém je dobrý a pracuje jako druhý trest. „Velká čísla nehodovosti, která jsme zaznamenali od 26. června, sice mohou naznačovat něco jiného, ale již dva roky je vidět sestupná křivka u nehod. Myslím, že bodový systém začal přinášet ovoce," zmínil k tomu.
Huml by si také uměl představit větší rychlost na dálnicích 160 km/h, ovšem jen za dodržení určitých podmínek. "Mohli bychom uvažovat o zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnice, ale je to populistické gesto. Tato diskuse je však legitimní. Když bude slunečné počasí, dobrá viditelnost, může být rychlost na některých úsecích upravena skutečně směrem nahoru. Dnes už jsme se s tou technologií dostali tak daleko, že když bude rychlost na silnicích zvýšená ze 130 na 160 km/h,, tak to nikoho neohrozí, " konstatoval Huml.
Zvýšení rychlosti je rizikové, míní další odborníci
Jiní odborníci ale tvrdí, že zvýšení rychlosti na dálnici má v sobě rizikový prvek neplynulosti. Ne všichni pojedou 160 km/h, protože si netroufají, ne všichni jsou schopni v tak vysoké rychlosti zároveň brzdit, stoupá tak nebezpečí řetězových nehod, je tu i problém zbrzdění do normální rychlosti a tvoření následných kolon. Takže žádná výrazně pozitivní úprava by to nebyla.
Huml se také vyjádřil k číslům dopravních nehod. Ta jsou ale poměrně příznivá - od ledna do června zahynulo na českých silnicích 294 lidí, což je nejméně od roku 1990. Statistiku ovšem výrazně porušil hned první prázdninový měsíc. Od 25. června totiž na českých silnicích zahynulo již 97 lidí. Dopravní policie se tak pere se dvěma protichůdnými statistikami, kdy je na jedné straně mrtvých rekordně málo a na straně druhé rekordně hodně.
Bárta chce prý meziresortní komisi
Jak se ale popere koalice s bezpečností na silnicích, když speciální komisi k tomu koaliční vyjednavači neustanovili? Navíc koaliční dohoda má 49 stran, ovšem jsou v ní pouze dvě věty upozorňující na bezpečnost provozu na českých silnicích.
„Ministr dopravy Vít Bárta slíbil, že ustanoví meziresortní komisi, která bude pracovat na úrovni mezi ministerstvem vnitra a dopravy. Budou se tam připravovat takové legislativní návrh, aby se bezpečnost na silnicích stále zvyšovala," dodal k tomu Huml.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb