Další protesty proti vládním reformám chystají železniční odbory. Dnes si proto daly dostaveníčko v Krkonoších, aby se domluvily, jaká bude jejich podoba. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša se potřebují poradit, s jakými záměry půjdou na říjnovou tripartitu a ujasnit si, čeho zatím dosáhly čtyřmi svými požadavky formulovanými při červnové stávce. Do další stávky se jim zatím nechce.
Váhavost funkcionářů a vlažnost odborových protestů je trnem v oku bývalému šéfovi OSŽ Jaromíru Duškovi. „Připadá mi, že někteří odboroví funkcionáři jsou tak svázaní se systémem, že se snaží bagatelizovat dopady vládních reforem a ještě prohlašují, že sami členové protesty nechtějí. Jako kdyby se generálové ptali vojáků, jestli chtějí válčit," podivuje se pro ParlamentníListy.cz nynější předseda odborového svazu služeb a dopravy Dušek.
Přestat myslet na teplá místečka v dozorčích radách
„Hlavně by měli odboroví funkcionáři přestat spekulovat, co by mohli pokazit ve vztahu k zaměstnavateli a začít skutečně hájit zájmy odborářů, tedy nekupčit s tím, že sedí ve firemní dozorčí radě a jsou za to štědře honorováni zaměstnavatelem," připomíná Dušek, že za jeho éry v čele OSŽ si členové dozorčích rad, když se do nich dostali z titulu funkce v odborech, nesměli nechat žádné odměny.
SLEDUJEME téma odbory
„Celou odměnu po zdanění odevzdávali do podpůrného fondu OSŽ," dodává Dušek s tím, že to mělo svou logiku, aby odboroví funkcionáři nedostávali dvojí odměny za jednu práci a nezačali se řídit českým příslovím „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Teď už tomu tak není, a tak se odboroví funkcionáři vystavují podezření, že za slušné honoráře ve firemní dozorčí radě se jim nemusí příliš chtít hnát lidi do sporu, který si zaměstnavatel nepřeje.
Za Nečasovy vlády došlo k bezprecedentnímu prohloubení korupce
Známý odborový buřič je přesvědčen, že vláda začala likvidovat železnici jako segment dopravy. Upozorňuje na radikální snížení objemu prostředků do dopravní infrastruktury a nečerpání evropských fondů. „Železnice dozná nevratných změn. Zruší se tratě, které tu fungovaly 120 - 150 let. Tisíce lidí na železnici přijdou o práci. Následně to bude mít dopad na stavebnictví a další průmysl," varuje Dušek před kroky vlády v resortu dopravy.
Ale to není to nejhorší, čím kabinet Petra Nečase zkruší tuto zemi. „Daleko nejhorší dopad na společnost má bezprecedentní prohloubení korupce. Máme tu vůbec nejkorupčnější vládu v historii. Mafie si objednávají u ministrů rozhodnutí jako například důchodové fondy a další. Členové vlády jsou jen poskokové, kteří poslouchají, co jim lobbisté řeknou," opřel se Dušek nekompromisně do členů vlády, která si při svém vzniku dala do štítu mimo jiné i slovo „protikorupční".
Nepřetržité protesty na naměstích nebo stávka
Za těchto okolností nevidí předseda odborového svazu služeb a dopravy jinou možnost než radikální protesty. „Chce to buď nepřetržitě trvající shromáždění na náměstích hlavního města, jak to známe od odborářů ze západní Evropy, nebo nepřetržitou stávku," burcuje Dušek s tím, že lidé se sami nikdy nezvednou. Ty musí podle něj zvednout vůdci, tedy odboroví funkcionáři.
K věci:
Dušek pálí do vlastních řad. Předáci jsou líní, jiní už staří
Kalouskovi se udělalo zle při jednání s odboráři
Odboráři prý zkazí 17. listopad. Zaplaví Václavák
Foto: Hans Štembera
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník