Povánoční slevy v plném proudu. V Brně mají "hadry" za 2 koruny

01.01.2011 10:38 | Zprávy

Obchodníci lákají na falešné slevy. Sotva předvánoční nákupní šílenství utichlo, hned na něj plynule navázalo další, tentokrát ve znamení povánočních slev. Obchodníci se snaží vyprázdnit regály a neštítí se proto udělat cokoliv.

Povánoční slevy v plném proudu. V Brně mají "hadry" za 2 koruny
Foto: Hans Štembera
Popisek: Žena nakupující potraviny v supermarketu

Zlatá prasátka v obchodech

Povánoční slevy jsou výhodné pro obchodníky, ale i pro zákazníky. Sláva jim! V mnoha domácnostech to funguje tak, že opravdový Ježíšek naděluje až po svátcích. Na tom není nic špatného. Zatímco ceny před Vánocemi dramaticky rostou, naopak po Vánocích můžeme stejné zboží pořídit za zlomek ceny. Stačí si počkat a doufat, že na nás ještě zbude. Pravidlo povánočních slev je stejnou tradicí jako zlaté prasátko na Štědrý den. A letos to vypadá, že s těmi slevami to bude stejné jako s tím zlatým prasátkem. Čekáte, čekáte a nic. Většina obchodníků totiž vsadila na falešné karty. Výkladní skříně sice zdobí lákavé nápisy “SLEVA“,  přitom se ale o žádnou velkou slevu často nejedná.

Marketing nebo podvod?

Obchodníci lákají na falešné slevy a říkají tomu marketing. Stačí vyměnit cenovku. Navýšit původní cenu a pak k ní přirazit slevu. Hned máte z nákupu lepší pocit. Přitom zboží kupujete za standardní cenu. Stejně tak neurčité jsou lákavé slevy až do výši  XY procent. Z čeho je ta procentuální sleva určena vám nikdo nepoví. Neznáte původní cenu, víte pouze, že ta nová je již po slevě. Obchodníci také často spoléhají na pohodlnost zákazníků. Proto za ně velmi rádi spočítají rozdíl mezi cenou před a po slevě. Nezapomenou tučným písmem upozornit, kolik procent zákazník ušetří. Ale zkusil si to někdo někdy po nich přepočítat?


A vítězem falešných slev se stává..

Králem povánočního marketingu se bezesporu stala módní značka Bushman. Před obchody této značky najdete reklamní cedule, které lákají na devadesáti procentní slevy. Není to úžasné? Cedule funguje jako vánoční stromeček, rozzáří oči snad každého zákazníka, který kolem projde. Nadšení z ohromné slevy však rychle opadá. Na reklamní ceduli je totiž napsáno: 90 % sleva na hadry. A drobným písmem doplněno:Děkujeme, že nakupujete hadry jinde.

"Hadry" jako tahoun

Slovo “hadry“ se občas používá jako hanlivý výraz pro oblečení. A značka Bushman touto reklamou naznačuje, že u nich lze koupit pouze kvalitní oděvy, za hadry se slevou musíte jinam. Zákazník většinou toto ani nepostřehne a reaguje jako kontrolka, která se rozsvítí, jakmile uvidí výši slevy. Teprve v prodejně zjistí, že se zde žádné slevy nekonají. A pak se lze spoléhat jen na to, že má zákazník dobrou náladu. Může se tomu zasmát a dokonce si možná i něco koupí za plnou cenu nebo uraženě odkráčí. Bushman zkrátka letos vsadil na smysl pro humor. Ne každý zákazník ho ale má:“To je klamavá reklama, před obchodem lákají na obrovskou slevu a přitom žádnou nenabízejí,“ rozčiluje se před jednou z brněnských prodejen starší muž, který také naletěl. V prodejně ale mysleli na všechno. Pokud se budete dožadovat své devadesáti procentní slevy na hadry, prodají vám hadr na úklid za 2 koruny české.

Zdá se až neuvěřitelné, jak snadno lze zákazníky oklamat. Je to ale jednoduchý psychologický trik. Obchodníci využívají faktu, že s povánoční slevou teď každý automaticky počítá. Zákazníci jsou proto v těchto dnech méně obezřetní než v jiném ročním období. A nákupy se tak v konečném důsledku nakonec ještě prodraží.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Irena Ševelová

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

13:33 ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

Temelín i Dukovany splňují požadavky mezinárodní normy pro řízení ochrany životního prostředí. Takov…