Ministr dopravy Vít Bárta dnes při návštěvě Ústeckého kraje totiž naznačil, že i když je dostavba dálnice D8 pro stát důležitá, starostům její dostavbu nezaručuje. Bárta navíc odmítl jmenovat vládního zmocněnce pro dokončení této dálnice.
O stavbě D8 se Bárta prý rozhodne až příští týden v úterý, kdy jedná kromě jiného se zástupci Fondu dopravní infrastruktury. „Stavět budou ti, kteří budou se slevami nejvíce dolů," zdůraznil dnes v rozhovoru pro Českou televizi Bárta.
Sobotka během pátku kriticky reagoval nejen na Bártovo vyjádření o D8, ale také na celkový plán ministerstva dopravy zastavit stavby, na které stát nemá peníze. Podle Sobotky je ale právě toto velmi nezodpovědné rozhodnutí. „Náklady na zakonzervování už rozestavěných projektů se vyšplhají do miliard korun," upozornil šéf ČSSD.
Bárta zveřejní seznam, které stavby zastaví
Přibližně v polovině srpna plánuje ministerstvo dopravy zveřejnit seznam zhruba 51 staveb, které se pro nedostatek peněz zastaví. Podle ministra Bárty návrh rozpočtu pro rok 2011 znamená faktický pokles výdajů asi o 40 procent.
Mezi ohroženými stavbami je například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, úsek R3 na jih od Českých Budějovic, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky silnic R7 a R49. Prioritu má naopak rekonstrukce dálnice D1, silnice R48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.
Podobné rozhodnutí je podle Sobotky "typickým příkladem škodlivosti plošných škrtů". Postiženy budou především ty regiony, kde už je nyní vysoká nezaměstnanost. O zakázky a tedy i o příjmy přijdou i velké stavební firmy. „To bude pro stát znamenat také výrazný výpadek příjmů z daní," dodal k tomu šéf sociální demokracie.
Sobotka je prý za marasmus spoluodpovědný
Bárta Sobotkovu kritiku v rozhovoru pro televizi okomentoval připomínkou, že vlastně šéf ČSSD zároveň kritizuje kroky své vlastní strany.
„Pan Sobotka, který dává tyto chytré rady, by si měl zamést před vlastním prahem. ČSSD ty peníze projedla, když začala neuváženě v době, kdy vládla, vydávat peníze na obrovské množství staveb, které není nyní v lidských silách možné dokončit. Stát v době vlády Mirka Topolánka a i Jiřího Paroubka zahájil neuváženě mnoho staveb silnic a dálnic. Musím tak zkonstatovat, že Sobotka je za tyto věci spoluodpovědný," doplnil Bárta.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb