Zkušený novinář vypráskal ČT: Podle redaktorů se dějiny odehrávají U Fleků

15.02.2014 17:20 | Zprávy

TÝDEN V MÉDIÍCH Tentokrát se při ohlédnutí za uplynulým týdnem ve sdělovacích prostředcích zaměřil Petr Žantovský na výběr témat. Z toho pohledu ho zaujalo nejen dění kolem návrhu zákona o zrušení lustrací či kolem švýcarského referenda o přistěhovalectví, ale především zkritizoval Českou televizi, pro níž se stali hlavní událostí opilí Dánové v Praze na úkor důležitějších zpráv.

Zkušený novinář vypráskal ČT: Podle redaktorů se dějiny odehrávají U Fleků
Foto: ReproFoto: ČT
Popisek: Moderátorka pořadu ČT Události Aneta Savarová

Ohlédnutí za uplynulým týdnem ve sdělovacích prostředcích začíná Petr Žantovský tvrzením, že během něj česká média opět předvedla, v jak truchlivém stavu se nacházejí. „Nejvýmluvnější obrázek stavu médií a obecně společnosti, kterou zobrazují a jíž jsou zmenšenou a jen mírně deformovanou karikaturou, poskytuje už sám výběr témat, který jen málokdy bývá nahodilý,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Petr Žantovský.

Poukazuje na to, že výběr témat je zpravidla výsledkem záměrné snahy vnutit veřejnosti určitá témata, vytvořit o jistých skutečnostech obecné povědomí, že se jedná o události, které by se neměly přehlédnout, protože jsou pro svět kolem nás příznačné a dějinotvorné. „Tomu se v mediální teorii říká nastolování agendy, agenda-setting. Je to zároveň jedna z nejčastěji uźívaných a obyčejně také ve výsledku nejúspěšnějších, neboť nejefektivnějších manipulačních technik,“ vysvětluje Petr Žantovský.

Sofistikované manipulace i atraktivní zprávy, které se píší samy

Na praxi agenda-setting je podle něj zajímavé zkoumat, kdo, proč a s jakým cílem právě nyní a právě tuto agendu nastoluje a co tím hodlá získat. „Někdy je to zřetelné na první pohled, jindy více skryté. Když je manipulace sofistikovanější, dá se předpokládat, že skutečný smysl a cíl jejího využití je vážnější, dlouhodobější a důmyslnější,“ upozorňuje mediální odborník.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Kampaň

Dobrý den, možná se pletu, ale neutrácí za kampaň ze všeho nejvíc právě vaše hnutí? Možná by nebylo na škodu, kdyby se limit pro politickou kampaň snížil - co vy na to? Třeba byste jako politici pak víc makali a nespoléhali na to, že pak uděláte kampaň - nic osobního, zrovna vás je vidět docela dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP nakoupí prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG T12

10:34 DPP nakoupí prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG T12

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rámcové smlouvy se společností Bozankaya uzavřené leto…