Ohlédnutí za uplynulým týdnem ve sdělovacích prostředcích začíná Petr Žantovský tvrzením, že během něj česká média opět předvedla, v jak truchlivém stavu se nacházejí. „Nejvýmluvnější obrázek stavu médií a obecně společnosti, kterou zobrazují a jíž jsou zmenšenou a jen mírně deformovanou karikaturou, poskytuje už sám výběr témat, který jen málokdy bývá nahodilý,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Petr Žantovský.
Poukazuje na to, že výběr témat je zpravidla výsledkem záměrné snahy vnutit veřejnosti určitá témata, vytvořit o jistých skutečnostech obecné povědomí, že se jedná o události, které by se neměly přehlédnout, protože jsou pro svět kolem nás příznačné a dějinotvorné. „Tomu se v mediální teorii říká nastolování agendy, agenda-setting. Je to zároveň jedna z nejčastěji uźívaných a obyčejně také ve výsledku nejúspěšnějších, neboť nejefektivnějších manipulačních technik,“ vysvětluje Petr Žantovský.
Sofistikované manipulace i atraktivní zprávy, které se píší samy
Na praxi agenda-setting je podle něj zajímavé zkoumat, kdo, proč a s jakým cílem právě nyní a právě tuto agendu nastoluje a co tím hodlá získat. „Někdy je to zřetelné na první pohled, jindy více skryté. Když je manipulace sofistikovanější, dá se předpokládat, že skutečný smysl a cíl jejího využití je vážnější, dlouhodobější a důmyslnější,“ upozorňuje mediální odborník.
Někdy je naopak některá agenda nastolována bez jakéhokoli skrytého smyslu a je výslednicí jiných, obvykle primitivnějších a prvoplánovějších motivací a důvodů. „Nejčastěji se jedná o triviální snahu novináře přinést tzv. atraktivní zprávu, která zvýší náklad či sledovanost daného média, nebo prostě její vytváření nevyžaduje žádnou větší práci, atrakce se takříkajíc píše sama,“ konstatuje Petr Žantovský.
Lidovci umožnili Zaorálkovi s Dienstbierem čestný ústup
A v uplynulém týdnu našel příklady všech zmiňovaných možností. „Na první pohled zřejmá a průhledná je situace kolem ne-přijetí návrhu na zrušení lustračního zákona. Lidovci vystoupili s tím, že pokud návrh projde ve sněmovně do druhého čtení, odejdou z vládní koalice. To je evidentně zastírací manévr, který má několik cílů,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Tím prvním bylo posílit politickou důležitost nejmenší koaliční strany. „Druhým cílem pak bylo dát skrze lidovecké veto snadnou příležitost socialistům Zaorálkovi a Dienstbierovi, kteří se proti lustracím stavěli nejhlasitěji, aby snadno zdůvodnili, proč na svém postoji nesetrvávají zásadověji. A za třetí to vneslo samo téma zrušení lustračního zákona do veřejného diskursu. Příští debata na toto téma už se nebude ptát, zda lustrace zrušit, nýbrž kdy. Jak se říká, mediální vlk se nažral a politická koza zůstala celá,“ poznamenává Petr Žantovský.
Média se pustila do zlých Švýcarů za výsledek referenda
Médiím tak byla předhozena tučná agenda, lustrace zabíraly řadu dní velký kus mediálního prostoru a pak se s poukazem na nutnou státotvornost téma odložilo zdánlivě ad acta. „Avšak nemylme se, téma nebylo pohřbeno, jen na kratičký čas hibernováno se správným předpokladem, že média v mezičase na téma lustrací řeknou vše, co dokážou. A až vystřílejí všechen prach, přijdou politici s velmi rychlým a víceméně žádný odpor nevzbuzujícím zrušením onoho zákona,“ myslí si mediální odborník.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník