Před časem se režisér Tomáš Vorel nechal slyšet, že politika je pro něj příliš racionální a dualizovaná, dnes se však s takovým tvrzením neztotožňuje, ani v podstatě už neví, co tím vlastně přesně myslel. „Nevím, co jsem myslet tím racionální, ani nechápu to slovo. Vše se vyvíjí a mění a i já se vyvíjím,“ krčil rameny Vorel, jenž se o politice nechtěl příliš bavit.
Přesto u ní nakonec ještě chvíli setrval a v kontextu s tímto tématem vzpomněl svůj film Kouř. „Film Kouř, ten je hodně politický. Točili jsme ho v roce 1990, když se to tu lámalo. Začali jsme ho připravovat za komunismu a šel tedy do kin po revoluci. Prezident Václav Havel si ho pustil na Hradě v hradním kině, kde si předtím pouštěl a zakazoval filmy Husák,“ vzpomíná Vorel.
„Když Kouř skončil, byl jsem u toho a prezident mi řekl: Pane režisére, je to příliš depresivní a končí to negativně. Hlavní hrdina Mirek má na konci pouta, co to znamená?“ popsal Vorel Havlovu reakci.
Následně mu prý Vorel vysvětlil, že je to jeho osobní pohled na dějiny a politiku. „Že ti mladí, energičtí a nejvíce nespokojení vždy spustí revoluci, a ta střední generace toho využije, použije mladý jako takovou vlnu a zůstává stále u moci,“ přiblížil, že pouta mladého hrdiny jsou symbolem právě toho.
Havel mu na to prý odvětil: „Tak to jsme tu revoluci nemuseli dělat, to je příliš negativní.“ A režisér se pousmál: „Havel mi řekl, že film nezakáže, jako to dělal Husák, ale doporučil mi, abych příště natočil něco pozitivnějšího.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab