Jak se po nastolení míru na Ukrajině zachovat k ukrajinským uprchlíkům, kteří u nás pobývají od začátku války?Anketa
„Ať situaci předcházelo cokoliv, takové jednání je naprosto nepřijatelné. Zvlášť před malým dítětem,“ reagoval na potyčku Zdeněk Hřib, předseda Pirátů a pražský náměstek pro dopravu. Když médii proběhla zpráva o rozvázání pracovního poměru s řidičem, Hřib to ocenil. Na X napsal: „Řidič z tramvaje 7 už není zaměstnancem dopravního podniku. Jeho xenofobní a agresivní chování vůči cestujícím s dítětem bylo nepřijatelné a proti hodnotám dopravního podniku. Naopak si moc vážím práce ostatních řidiček a řidičů, kteří jednají za všech okolností profesionálně.“
Z tohohle jsem v šoku!
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) February 28, 2025
Ať situaci předcházelo cokoliv, takové jednání je naprosto nepřijatelné. Zvlášť před malým dítětem. S @DPPOficialni to naléhavě řešíme včetně co nejrychlejšího vyvození pracovně právních kroků.
A chci tady jednoznačně říct, že veřejná doprava je tu pro… pic.twitter.com/lUgled80JS
K případu se vyjádřil ještě jednou, aby rozptýlil pochybnosti o údajné absenci kamerových záznamů, které by pokrývaly celé dění. Kritici totiž upozorňují na to, že veřejně dostupné video zachycuje jen část konfliktu a není z něj možné ověřit, zda mluví pravdu cestující, nebo řidič. „Vyvracím hoaxy: V tramvaji číslo 7 prý byly vypnuté kamery. Blbost. Kamerové záznamy z tramvaje z doby incidentu existují a jsou zazálohované. Kvůli GDPR ochraně osobních údajů jsou ale záznamy z kabiny tramvají vždy šifrované. Může si je přehrát jen policie,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu.
„Nebyl členem žádné odborové organizace,“ říká k případu Daniela Bejvla pro ParlamentníListy.cz Luboš Olejár, předseda Odborů DP Praha. To samé redakci ParlamentníchListů.cz potvrdil i Jiří Zabloudil, prezident Odborové rady DP. Pokud by řidič Bejvl byl členem odborů, Odborová rada by se za něj podle Zabloudila postavila, a to včetně právní pomoci. „Pokud pasažéři porušovali přepravní podmínky, není důležité, jaké byli národnosti. Dopravní podnik se má zabývat přepravou osob a ne tím, kdo je jaké národnosti,“ říká. Spor z tramvaje číslo 7 považuje za zpolitizovaný. „Jsem zhnusen,“ dodal.
Předseda odborů DP Praha Luboš Olejár dále potvrdil, že vyhozený řidič tramvaje hrubě porušil pracovní řád DOP Praha a předpis o provozu. „V rozporu s předpisem DP opustil kabinu řidiče v jiné věci, než je přehození výhybek anebo vysunutí nástupní a výstupní plošiny pro ZTP cestující,“ vysvětluje Olejár. Dále řidič porušil podmínky MHMP, když opustil řidičskou kabinu bez povolení k jinému účelu, než je technicky vyžadováno, a verbálně a fyzicky napadl cestujícího. „Absolutně mimo mísu. Kdyby mu v té chvíli někdo vešel do kabiny řidiče a odjel, co by dělal?!!“ nechápe chování řidiče tramvaje z incidentu předseda odborů DP Praha.
„Řidiči, strojvedoucí, dozorčí stanic a ostatní zaměstnanci ve službě nebo směně mají zákaz vstupovat do řešení konfliktních situací nebo konflikty vyvolávat!“ připomíná Olejár a dodává, že řidiči mají povinnost v podobných případech volat na dispečink, Policii ČR nebo městskou policii.
Olejár ujistil, že podobné případy se nedějí často. „Toto je exces po dlouhých letech a od člověka, který je mimopražský a patrně víc si léčil politický mindrák, že slyšel ukrajinskou řeč, než že šlo o ‚znečišťování sedadla‘ dvouletým dítětem jezdícím v kočárku...,“ tvrdí Olejár.
Jednání řidiče tak podle slov Olejára poškodilo dobré jméno Dopravního podniku Praha (DPP) a znehodnotilo práci ostatních zaměstnanců DPP. „Proto jsme uvítali, že podepsal ukončení pracovního poměru – dohodu,“ uvádí předseda odborů DP Prahy. Propuštěný řidič má nyní ve svém rodném městě v Ústeckém kraji možnost jezdit například s trolejbusem nebo autobusem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jan Novotný
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.