„Pieta nikomu nepomůže. Pravda zachrání životy.“ Masakr v Praze: Proč zveřejnit vše

24.12.2023 12:36 | Komentář

Zveřejňovat jméno pachatele hromadné vraždy a veškeré podrobnosti? Vánoční zamyšlení nad etikou médií politického a mediálního analytika Štěpána Kotrby ve světlé tragických čtvrtečních událostí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

„Pieta nikomu nepomůže. Pravda zachrání životy.“ Masakr v Praze: Proč zveřejnit vše
Foto: Hans Štembera
Popisek: Smutek druhý den po střelbě na filozofické fakultě. Student historie David K. zde bezohledně povraždil 14 osob a mnoho dalších zranil

Praxe médií, která upřednostnila potřebu v maximální míře informovat o tragédii i o jejím viníkovi, postavila před nás etické dilema. Je rolí žurnalistiky přiblížit nás pravdě novými, dosud nám neznámými informacemi, bez ohledu na jejich povahu, nebo je rolí psaného slova nás ukolébat v blahém nevědomí a všeobecné shodě vnímání reality, dát nám rozhřešení klidu v duši?

Osobně se domnívám, že to první. A děkuji bulváru, že nezakryl nic. Víme, kdo zabíjel. Tušíme už jeho psychoprofil – i z toho, že zastřelil otce či naprosto cizí nemluvně, vinné jen tím, že se narodilo. Nepotvrdilo se naštěstí, že by hrůzné činy souvisely s antisemitskými motivy pachatele či terorismem. Obdivuji sílu a odpovědnost matky, která volala policii, i když musela vědět, že to nejspíš bude znamenat synovu smrt.

Domnívám se, že maximální informovanost o masovém vrahovi, jeho motivech a sociálně psychologickém pozadí jeho činů nemá sice uklidňující účinek na naši psýché, ale je schopno nás obohatit. Varováním pro budoucnost.

Neboť většina strašných rozhodnutí v naší mysli se nejdříve verbalizuje a zjišťuje se tak jejich proveditelnost a shoda zamýšleného a pravděpodobně dosaženého psychologického účinku. Nenávistné řeči („hate speech“) jsou varováním před prvním stupněm nenávistných činů („hate crime“). Po poznání, že i tichý a nenápadný student historie se opájí nenávistí k rodičům, spolužákům, učitelům i společnosti a je schopen plánování a provedení masové vraždy, už budeme brát vážněji indikátory tohoto vývoje. Veškeré zmínky o nenávisti ke společnosti, ke skupinám lidí definované etnicky, sexuálně, či nábožensky, nebo k jedincům. Učitelům a jiným autoritám, spolužákům, kolegům, rodičům… Asi budeme brát vážněji veškeré zmínky o potenciálním nebo skutečném násilí a agresivitě. Asi budeme brát vážněji vykořeněné jedince ve svém okolí a nebudeme jejich slova lhostejně přehlížet nebo bagatelizovat.

Chápu, že dle logiky obelhaného pasivního lidu existují jedinci, kteří jsou a chtějí být klamáni, ukolébáni v nevědomosti, ve víře v dobro. Najdou se i lidé, kteří budou trpět úzkostí ze všeho, co by jejich iluzi narušilo kognitivní disonancí. Ale realita je darwinisticky krutá, společnost není a dlouho nebude harmonická. Je postavena na úspěchu jedněch a neúspěchu druhých ve složitě strukturované realitě. Na ovládání a moci nad druhými. Existují a budou existovat lidé neobdarovaní láskou druhých a sounáležitostí. Existují a budou existovat lidé neobdarovaní penězi a mocí. Nebo neobdarovaní zdravím a krásou, sebevědomím a pýchou nad svými úspěchy. Lidé, kterým nenadělila příroda nebo společnost obdiv ostatních či inteligenci a kteří nemají důvod společnost milovat. Jsou lidé, kteří zbití neúspěchy už rezignovali na předpoklady bezkonfliktního soužití a chovají se asociálně. Neúspěšní sociopaté. Kriminální party mladistvých, sadističtí jedinci, lidé bez domova i hygieny, alkopankáči a zfetované trosky všeho druhu, ale i rezignovavší nezaměstnaní, nešťastní senioři a invalidé – ti všichni jsou potenciálním rizikem exploze agresivity či násilí.

Chápu, že logika mlčení - damnatio memoriae (odsouzení památky osoby k zapomnění pod hrozbou trestu smrti), kterou známe z dob Herostrata, který zapálil chrám bohyně Artemis v Efesu údajně proto, aby se stal slavným, nevybízí k napodobování činu - „hérostratovské slávě“. Stejně tak je nesmyslné akceptovat tabu o „Tom-jehož-jméno-nesmíme-vyslovit“ ze ságy o Harry Potterovi či nevyslovitelnost slova Bůh, ke kterému se uchylují ortodoxní Židé. Je ten, který je? Jenom? To je logika „newspeaku“ z knihy George Orwella 1984, ve které neexistují zločiny, protože neexistuje pro ně pojmenování. Chceme žít v takovéto společnosti, ukolébáni sommou a řečí, v níž jsou slova akronymy nebo opakem svého významu?

Tvořme harmoničtější svět. To je správné. Ale stavme ho na pravdě, ne na klamu.

Před dvaceti lety jsem se stal náhodou svědkem střetu vlaku s osobním autem na nechráněném přejezdu, kde řidič ignoroval varování. Čtyři docela nepěkně slisované mrtvoly v autě, desítka lehce zraněných ve vlaku, strojvůdce v šoku. Jelikož jsem byl vybaven digitálním fotoaparátem, pořídil jsem poměrně detailní snímky obětí. A připojil je k článku o aroganci řidičů nerespektujících pravidla silničního provozu. Článek vyšel. Po pozdější intervenci matky jednoho z mrtvých, apelující na pietu, šéfredaktor článek bez diskuze stáhl a za redakci se omluvil. Situace ale vyústila v ostrý vnitroredakční konflikt – má vyšší prioritu citečkůplná pieta k mrtvým, i když jsou viníky, kteří zabili své přátele a ohrozili desítky lidí ve vlaku, nebo surové a krvavé varování živých? Pieta nikomu nepomůže. Krutě pravdivé varování možná zachrání životy.

Jak byste se zachovali vy?

Odmítám svět používající novořeč. Odmítám svět nevidící krev, nevidící mrtvé. Odmítám svět normalizující psychologické a sexuální poruchy a odmítající je nazývat poruchou.  Odmítám svět adorující klimatickou úzkost namísto léčby anxiolytiky či zakrývající pravdu o masových vrazích a úchylácích. Odmítám společnost, zakazující hate speech pod záminkou duševního bezpečí komunity, knihy Danta či markýze de Sade. Odmítám svět, ve kterém veškeré zobrazení sexu bude pornografií a porno bude zločinem. Odmítám svět, nutící nás komunikovat pouze v mezích někým definovaných „pravidel komunity“ a „safer internetu“. Svět není a nikdy nebude „safer“. Ani ten reálný, ani ten virtuální. Asi nereálný bude i svět, ve kterém každý cvok bude mít svého cvokaře, aby se mohl cítit v bezpečí. A tak nezbývá než doširoka otevřít oči a smířit se se světem, jaký je.

Voldemort je stále mezi námi, jen nevíme, kdo to je.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Štěpán Kotrba

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Pachatel nebyl dezolát. Byl z elity národa. Kdyby byl dezolát, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseminehava , 25.12.2023 7:17:22
už by všechna média a politici dštili síru, že by se ten jejich smrad nedal vydržet. Také se dá říct, že ten policejní zákrok byl průšvih, pokud je pravda, že policajti věděli více než 2 hodiny, že střelec míří do Prahy na přednášku, že má ve vlastnictví nezvykle hodně zbraní, že píše o sebevraždě, ale také, že údajně zabil otce. Místo, aby vedení policie spolupracovalo s vedením fakulty, obsadili policajti jen jednu budovu a ostatní vč. obětí ponechali v nevědomosti o možném nebezpečí. Vedení fakulty to také podělalo, protože podle svědkyně z vedení věděli o možném útoku hodinu předem. Rakušan měl celou dobu péči o dezinformace a de facto vyhrožoval, že jejich šíření bude přísně potrestáno.................... Dodatek. Jestli je pravda, že klánovická vražda byla jen pomsta za nevěru, smrt střelce policii víc než vyhovovala. Je otázka, kde je dnes matka zavražděného mimina. Je pravda, že byla odvlečena na Ukrajinu? Jen se ptám, protože tohle všechno teď běží na netu. A TO JEN PROTO, ŽE JEDEN PREVÍT NECHCE MÍT Z OSTUDY KABÁT A VLASTNĚ UVALIL EMBARGO NA JAKÉKOLI RELEVANTNÍ INFORMCE. !!!DEMISI!!!

|  7 |  0

Další články z rubriky

„Rozhodnou zbraně.“ Dugin, Mearsheimer a zlý konec Ukrajiny

20:15 „Rozhodnou zbraně.“ Dugin, Mearsheimer a zlý konec Ukrajiny

„Nebudou to mírová jednání, ale zbraně budou tím, co rozhodne,“ prohlásil, jak vidí ukončení konflik…