Jedno z témat rozhovoru byla pandemie covidu. Moderátorka poznamenala, že si myslela, že už všechno zažila. „A do toho pandemie. A výkřiky ‚Jsme ve válce‘. S pandemií. Dva roky sedí děti doma, dva roky prázdnin. Že jsme dopustili, aby byl na našich dětech spáchán skutečný zločin, to je jiná věc. Ale zažili jsme prostě něco neuvěřitelného,“ míní. „A když jsme se zvolna vyhrabali z pandemie, tak přijde válka. A zase, jedeme nanovo. Myslím si, že máme dost důvodů k žasnutí,“ říká. Diví se také, kam se poděla společnost od sametové revoluce.
V rozhovoru také komentovala současnou žurnalistiku. Připomenula například, jak prestižní deník Washington Post dostal Pulitzerovu cenu za reportáže o Trumpově propojení s Ruskem a jeho „psychopatickém jednání“. „My najednou vidíme, že to všechno bylo jinak. A Washington Post pak řekl: ‚Promiňte, my jsme jenom přebírali.‘ Co to je?“ ptala se Kociánová. A zmínila i kam se poděla žurnalistika v době pandemie. Například že v Dánsku se již média omlouvala, že přebírala informace od státu. „V Německu se zase noviny omlouvaly za to, jak jednostranně informovaly v době migrační krize v roce 2015,“ připomenula moderátorka a dodala, že teď už jsou to samé omluvy. Strach mínil, že je dobře, že se alespoň omlouvají. Ale Kociánová nesouhlasila, protože dotyčná média a novináři tehdy měli vliv. „Změnili životaběh. Změnili svět. Namydlili jednomu prezidentovi schody, způsobili, že z migrační krize se stane něco, co se v budoucnu ukáže nezvladatelné, a tak můžu pokračovat. Za pandemie se stalo, že děti byly dva roky doma,“ obvinila ty, kteří se teď omlouvají.
Jiří Strach se zaměřil na to, že z médií dostává především příběhy. „Když zapnu teď zpravodajství z Ukrajiny nebo vlastně odkudkoliv, tak já dostávám příběhy. To jsou příběhy. Buď olympijský příběh, nebo silný příběh nějakého člověka. Emoce. Nedostávám informace,“ popsal současné zpravodajství, které ho přivádí v úžas.
„Mám kolikrát pocit, že ti reportéři, obzvlášť ti váleční, ti jakoby se trošku vkrádají na mé pole, do mého baráku vypravěče příběhů. Oni okupují mou profesi, oni mi vyprávějí příběhy a to mám dělat já jako filmař a proč na to mám koukat v televizi?“ ptal se. A Kociánová souhlasila, že vyprávění příběhů je parketa filmařů. „Proč se ze zpráv, z faktů, které se staly, proč se najednou dělají příběhy? Je to kvůli těm emocím?“ pokračoval v otázkách režisér.
Moderátorka má za to, že určitě jde o emoce, protože podle nich se většina lidí rozhoduje. A tak se hledají „hluboké lidské příběhy“. „Takový hluboký lidský příběh měl být v těch zprávách jeden. Ale teď, jak jsi správně řekl, ty zprávy jsou složené jenom z HLPček,“ poznamenala a ptala se, kde je pak novinařina a informace... Podle ní už jsou lidé manipulováni, že dostávají jenom emoční nálož.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: kas