Před týdnem vedení České televize rozhodlo, že po dlouhých 18 letech zmizí z veřejnoprávní obrazovky publicistický pořad 168 hodin s moderátorkou Norou Fridrichovou. Pozornost se nyní upírá k tomu, jaký bude nejbližší osud ještě letitějšího pořadu Otázky Václava Moravce. Jejich první díl odvysílala ČT 4. ledna 2004. Během oněch dvaceti let se pro někoho stal moderátor nezpochybnitelnou autoritou, pro jiné naopak zcela nepřijatelným v této pozici. Své by o tom mohli vyprávět prezidenti Václav Klaus a Miloš Zeman, kteří po zkušenosti s ním odmítli do pořadu OVM jako hosté chodit. Na druhou stranu si Václav Moravec dokázal vybudovat silné politické zázemí, protože uvnitř TOP 09, KDU-ČSL, STAN, Pirátů a od svých původních idejí zcela odkloněné ODS má plno příznivců.
Zpochybněním Moravcovy pozice se proto zastánce takového názoru dostane na hodně tenký led. „Víte, ať má nějaký pořad stejného moderátora klidně 50 let. Ale za předpokladu, že je to profík, nikoli politický aktivista. Za ta léta se také stále více ukazuje, že pan Moravec pořad nejen moderuje, ale de facto ho vlastní. Nikdo mu třeba nebrání roky nezvat předsedu jedné z významných politických stran. Nebo když mu Andrej Babiš oznámí, že do pořadu chodit nebude, stejně ho teatrálně stále zve. Ví, že je vládcem dobytého území, a jeho pretoriánskou gardou jsou jeho televizní kolegové i kamarádi z jiných vládních médií,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Tomáš Kňourek, člen Rady ČRo a dříve i její místopředseda.
Oběd 20 let ve stejné restauraci a od stejného kuchaře
To pro mediální poradkyni Pro Libertate, Institutu práva a občanských svobod, Alenu Maršálkovou je tak dlouhá doba vysílání jednoho pořadu s tím samým moderátorem neúnosná. „Odpovím otázkou, budete chodit v neděli na oběd 20 let do stejné restaurace a jíst stejné jídlo od stejného kuchaře? Já tedy ne. Český divák je sice konzervativní divák, ale 20 let stejný formát se prostě znelíbí. Diváci ČT stárnou, tedy ti, kteří pamatují začátky pořadu, mladí se moc nedívají, proto měl pořad za tu dobu projít proměnami. Česká televize vůbec nereaguje na změny ve společnosti ve vztahu vnímání médií, na vývoj veřejného míněni. Bere pořad jako plnění veřejné služby a vedení je spokojeno. Diskuzní pořad o aktuálních politických tématech patří na veřejnoprávní obrazovku, ale v podobě Otázek Václava Moravce ne,“ říká pro ParlamentníListy.cz Alena Maršálková.
V éře předchozího generálního ředitele Petra Dvořáka se Václav Moravec i Česká televize často oháněli při obhajobě tohoto formátu jeho vysokou sledovaností. Tento argument však už vyvanul. Nynější generální ředitel Jan Souček poskytl při červencovém zasedání Rady ČT data, podle nichž v posledních čtyřech letech klesá počet diváků OVM o 10 až 15 procent každý rok.
OVM 1 (první hodina pořadu)
2021 – 493 tisíc diváků
2022 – 423 tisíc diváků
2023 – 378 tisíc diváků
2024 – 355 tisíc diváků
(průměrný počet diváků starších 15 let)
Není větší ztráta volného času, než je sledování OVM
Mezi letoškem a rokem 2020 je to pokles o více než čtvrtinu diváků (28%), v případě druhé vysílací hodiny dokonce o více než třetinu (36%).
OVM 2 (druhá hodina pořadu)
2021 – 297 tisíc diváků
2022 – 256 tisíc diváků
2023 – 215 tisíc diváků
2024 – 189 tisíc diváků
(průměrný počet diváků starších 15 let)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník