Komentář Jakuba Kvasničky na CNN Prima News pod názvem „Největším poraženým voleb jsou fandící novináři“ se v té nekonečné bramboračce mediálního třeštění kolem druhého kola prezidentských voleb vyloupl na světlo světa jako novinářský klenot. „Kvasnička v něm vyjadřuje velice jasný a zřetelný názor: mediální kulisy této volby ukázaly, co jsou naši novináři většinou zač. Že neinformují, nýbrž nadržují, fandí, posluhují jednomu a očerňují a dehonestují druhého. Kvasnička vyšel z fotografie, která se po vyhlášení výsledku voleb objevila v LN. Novinář s půllitrem v ruce se na ní div neobjímá s Petrem Pavlem a září z něj nadšení nad Pavlovým vítězstvím. Kvasnička velice přesně konstatuje, že podobné chování vylučuje takové novináře ze stavu žurnalistického, neboť se zpronevěřují nejpodstatnějším zákonům dobrého žurnalismu: nestrannosti, objektivitě, nezaujatosti a rovného přístupu,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Jakub Kvasnička připomněl jednu málo zmiňovanou skutečnost: „Už po prvním kole ve štábu SPD spontánně a nadšeně zatleskala část novinářů poté, kdy Petr Pavel přeskočil Andreje Babiše a skončil první.“ A čtěme dál: „Druhé kolo naprosto odšpuntovalo emoce. A nejen u aktivistických kolegů, kterých je víc a víc. Bohužel, křepčili i zástupci médií, která dřív měla nadhled a na papíře či webu se snaží být politicky fér. Mladí, staří… Prostě rok od roku je to s naší objektivitou horší. Trička s Havlem u volebních uren, s dovětkem ‚dobře to dopadne‘, oslavy, připíjení, mnoho náznaků i přímých podpor z mediálního světa. I zkušení chlapi, kteří dělají ve vedení redakcí, se neudrželi, jeden z nich mi po kritice napsal, že prý mám rozlišovat ‚osobní‘ a ‚novinářský‘ názor, ale to prostě nejde, v době sociálních sítí jsou to spojené nádoby.“
Hromadná veselka u Pavla s novinářským připíjením
„To jsou zlatá slova. Bojím se jen, že se jejich autor bude muset po jejich vyslovení velice rychle buď přizpůsobit tomu, co sám kritizuje, anebo bude nucen odkráčet ze sféry mediálního mainstreamu, který se drží hesla ‚kdo nejde s námi, jde proti nám‘. Odkud to heslo asi známe?“ táže se Petr Žantovský. A dále cituje z Kvasničkova textu: „No, a o trapné vítězné tiskové konferenci, kde už se neudržel vlastně vůbec nikdo a byla to taková hezká česká hromadná veselka, vrcholící novinářským připíjením Pavlovi, radši ani nemluvím. Jenže tu tiskovku viděly miliony lidí. A ne všichni volili Pavla. A – mimo jiné – viděli také kritické rozdíly mezi milými dotazy na Pavla a v podstatě neustálým grilováním Babiše (i po prohře).“ Co z toho podle něj plyne? „Důvěra lidí v média neustále klesá. Dříve ctnostné povolání je dnes plné opovržení. Protože část Čechů jednoduše vidí, komu novináři fandí, a komu ne.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník