„Sleva 17 procent.“ Z 89,90 na 94,90. Ale teď už je zle

30.01.2024 10:38 | Reportáž

„Sleva 17 procent“ na balení Coca-Coly, která ji naopak zdraží z 89,90 Kč na 94,90 Kč? I to jsou situace, se kterými se čeští spotřebitelé mohou setkat v českých supermarketech. Přestože je již od loňského ledna účinná novela zákona o ochraně spotřebitele, která měla této praxi obchodníků v podobě „falešných slev“ zabránit, Parlamentní Listy.cz nalezly hned několik takových případů u „akčního“ zboží obchodního řetězce Albert. Zákazníkům tento řetězec u vícera položek tvrdil, že je zlevnil, ale ve skutečnosti je naopak zdražil. Tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba pro PL.cz přiblížil, jak dopadly kontroly ČOI v prvním pololetí loňského roku. Zdá se, že pro nepoctivce je teď už zle.

„Sleva 17 procent.“ Z 89,90 na 94,90. Ale teď už je zle
Foto: Radek Kotas
Popisek: Akce na Coca Colu v Albertu (leden 2024)

V českých supermarketech se mnohdy hojně vyskytují různé žlutě či červeně zvýrazněné cenovky, které mají zákazníky nalákat na nákup zboží v akci. Ne vždy se však takovéto „akční“ zboží vyplatí nakoupit. Stává se totiž, že zboží v regálech, označené coby zlevněné, je za běžnou či dokonce i vyšší cenu a barevnou cenovkou s nápisem „akce“ se obchodníci snaží české zákazníky akorát ošálit.

Nekalé triky obchodníků s akčními nabídkami, které ve skutečnosti žádné zlevnění zákazníkům nepřinášejí, jsou již o loňského potírány v rámci novely zákona o ochraně spotřebitele, stanovující jasná pravidla, jak mohou obchody v Česku nabízet zboží ve slevě. Povinností prodávajícího je, že aby u výrobků ve slevě spotřebitele informoval o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů.

V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodávající uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Spotřebitel tak má možnost porovnat nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dnů a aktuální cenu výrobku po poskytnutí slevy. Tato povinnost se nevztahuje pouze na výjimky, jimiž jsou výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin, které většinou najdete označené s informací „spotřebujte do“ či jsou určené k okamžité spotřebě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Tak nevím, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseTraper , 30.01.2024 11:11:01
Je tady svobodná diskuze nebo ne? Několikrát jsem se snažil upravit komentář, který byl naprosto slušný a k věci a stejně mi nebyl přijat. Tak ty diskuze teda zrušte, když vám vadí názor.

|  8 |  0

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…