V českých supermarketech se mnohdy hojně vyskytují různé žlutě či červeně zvýrazněné cenovky, které mají zákazníky nalákat na nákup zboží v akci. Ne vždy se však takovéto „akční“ zboží vyplatí nakoupit. Stává se totiž, že zboží v regálech, označené coby zlevněné, je za běžnou či dokonce i vyšší cenu a barevnou cenovkou s nápisem „akce“ se obchodníci snaží české zákazníky akorát ošálit.
Nekalé triky obchodníků s akčními nabídkami, které ve skutečnosti žádné zlevnění zákazníkům nepřinášejí, jsou již o loňského potírány v rámci novely zákona o ochraně spotřebitele, stanovující jasná pravidla, jak mohou obchody v Česku nabízet zboží ve slevě. Povinností prodávajícího je, že aby u výrobků ve slevě spotřebitele informoval o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů.
V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodávající uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Spotřebitel tak má možnost porovnat nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dnů a aktuální cenu výrobku po poskytnutí slevy. Tato povinnost se nevztahuje pouze na výjimky, jimiž jsou výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin, které většinou najdete označené s informací „spotřebujte do“ či jsou určené k okamžité spotřebě.
Tato nová právní úprava poskytování informací o slevách z cen výrobků měla zabránit tomu, aby se i nadále objevovaly v českých obchodech cedulky obsahující jako původní cenu naprosto vyfabulovanou hodnotu, kterou zboží nikdy nestálo, či tomu, aby obchody bleskově zdražily a následně vrátily cenu na původní úroveň s tím, že se jedná o „slevu“. Avšak i přesto, že úprava nabyla účinnosti již 6. ledna 2023, si čeští zákazníci nadále všímají, že je jim supermarkety nabízeno „akční zlevněné zboží“, jež je prodáváno za stejnou cenu jako předtím. Že se něco takového děje si mnozí nakupující všímají a při diskusích o takovýchto „falešných slevách“ častokrát zaznívá jméno obchodního řetězce Albert.
„Zlevněné zboží“, které ve skutečnosti ve slevě nebylo, nalezly v Albertu také ParlamentníListy.cz. A co hůře – zejména mezi drogistickým zbožím a nápoji jsme nalezli hned několik položek, které byly dokonce propagovány coby zlevněné, přestože u nich ceny stouply. Tuto praxi jsme navíc zjistili během ledna v několika pobočkách řetězce.
Kupříkladu minerální voda Magnesia byla v Albertu za 15,70 Kč a cenovka ukazovala, že se jedná o 16procentní slevu z 18,80 Kč. A jaká byla skutečnost? Jak odhaluje malé písmo na spodním okraji cenovky, zboží ve skutečnosti o 6 procent podražilo a dříve stávalo 14,90 Kč.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas