„Sleva 17 procent.“ Z 89,90 na 94,90. Ale teď už je zle

30.01.2024 10:38 | Reportáž

„Sleva 17 procent“ na balení Coca-Coly, která ji naopak zdraží z 89,90 Kč na 94,90 Kč? I to jsou situace, se kterými se čeští spotřebitelé mohou setkat v českých supermarketech. Přestože je již od loňského ledna účinná novela zákona o ochraně spotřebitele, která měla této praxi obchodníků v podobě „falešných slev“ zabránit, Parlamentní Listy.cz nalezly hned několik takových případů u „akčního“ zboží obchodního řetězce Albert. Zákazníkům tento řetězec u vícera položek tvrdil, že je zlevnil, ale ve skutečnosti je naopak zdražil. Tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba pro PL.cz přiblížil, jak dopadly kontroly ČOI v prvním pololetí loňského roku. Zdá se, že pro nepoctivce je teď už zle.

„Sleva 17 procent.“ Z 89,90 na 94,90. Ale teď už je zle
Foto: Radek Kotas
Popisek: Akce na Coca Colu v Albertu (leden 2024)

V českých supermarketech se mnohdy hojně vyskytují různé žlutě či červeně zvýrazněné cenovky, které mají zákazníky nalákat na nákup zboží v akci. Ne vždy se však takovéto „akční“ zboží vyplatí nakoupit. Stává se totiž, že zboží v regálech, označené coby zlevněné, je za běžnou či dokonce i vyšší cenu a barevnou cenovkou s nápisem „akce“ se obchodníci snaží české zákazníky akorát ošálit.

Nekalé triky obchodníků s akčními nabídkami, které ve skutečnosti žádné zlevnění zákazníkům nepřinášejí, jsou již o loňského potírány v rámci novely zákona o ochraně spotřebitele, stanovující jasná pravidla, jak mohou obchody v Česku nabízet zboží ve slevě. Povinností prodávajícího je, že aby u výrobků ve slevě spotřebitele informoval o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů.

V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodávající uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Spotřebitel tak má možnost porovnat nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dnů a aktuální cenu výrobku po poskytnutí slevy. Tato povinnost se nevztahuje pouze na výjimky, jimiž jsou výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin, které většinou najdete označené s informací „spotřebujte do“ či jsou určené k okamžité spotřebě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Kde, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusefilc , 30.01.2024 13:39:07
jsou časy, kdy jsme chodili nakupovat do Pramene, nebo i do Prioru za normální a jednotné ceny! Žádné pofidérní akce nebyly potřeba. Případným pitomečkům, kteří se chystají odpovědět mi, že tam nebylo nic k dostání, bych odpověděl otázkou, jak to, že přežili? S těmi, kteří to nezažili, jenom je to učili ve škole, nebo to slyšeli v televizi či rádiu a chtějí poučovat, nemá ani cenu se bavit. A obligátní kecy o tom jak nebyly banány? Dneska třeba nejsou léky! Až ty případné chytráky potká angina, můžou si místo penicilinu dát kilo banánů a zakousnout to ananasem. Třeba jim to pomůže. Ono stačí podívat se na záběry z hadráku, kterými nás v televizi každoročně na podzim masírují. Ty davy hladových ubožáků, mrznoucích v roztrhaných hadrech, s podvyživenými dětmi v náručí, mluví za vše.

|  8 |  0

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…