„Už nepatří Česku.“ Supraphon koupili Japonci. Nervozita kolem legendárních šlágrů

16.01.2025 17:54 | Monitoring

Česká vydavatelská společnost Supraphon, která byla založena v roce 1932 a v letech 1948–1989 byla ústředním státním hudebním vydavatelstvím, se stala součástí nadnárodního vydavatelství Sony Music Entertainment. Moderátor Českého rozhlasu Pavel Klusák se ptá, jak se bude nakládat s archivem Supraphonu, který by se dal označit za archiv české hudební paměti 20. století. „Jsem zvědav, jaké plány Sony Music s českou hudbou mají, každopádně česká hudební paměť přestala patřit k Česku,“ reagoval Klusák.

„Už nepatří Česku.“ Supraphon koupili Japonci. Nervozita kolem legendárních šlágrů
Foto: Facebook Karla Gotta
Popisek: Karel Gott

Japonské vydavatelství Sony Music Entertainment se stalo majitelem českého vydavatelství Supraphon. „Jsme hrdí na to, že můžeme Supraphon přivítat v naší společnosti. Těšíme se, že budeme moci posílit místní umělce pomocí našich globálních zkušeností, zdrojů a dosahu. Společně budeme oslavovat a pozvedávat českou hudbu na mezinárodní scéně,“ uvedl podle informací serveru Novinky.cz  Daniel Lieberberg, prezident Sony Music Entertainment pro kontinentální Evropu a Afriku. 

Anketa

Chcete, aby se koalice STAČILO! dostala do Poslanecké sněmovny?

93%
hlasovalo: 7316 lidí

Supraphon byl založen v roce 1932 a je jedním z nejstarších hudebních vydavatelství ve střední Evropě. V rámci české a slovenské hudební scény má klíčové postavení, protože obsahuje rozsáhlý katalog hudby, kam patří repertoár ze všech žánrů, od popu, rocku, folku, ale i jazzu nebo vážné hudby.

Akvizice českého kulturního dědictví japonskou firmou se ale nepozdává Pavlu Klusákovi z Českého rozhlasu. „SUPRAPHON NEMÁ PROBLÉM, ten má česká společnost. Japonci právě koupili naši hudební minulost: respektive kupcem je Sony Music Entertainment, japonská společnost se sídlem v New Yorku,“ píše Klusák na svém Facebooku.

Supraphon tvrdí, že v rukou Sony bude postaráno o rozvoj dalších talentů a jejich nahrávek. Jenže podle Klusáka je mnohem důležitější, co bude s rozsáhlým archivem Supraphonu. „Supraphon byl v letech 1948–1989 ústředním státním hudebním vydavatelstvím, a tak je jeho archiv archivem české hudební paměti. Ať už vás zajímá Česká filharmonie, Suchý & Šlitr, Gott, Olympic, všichni ti zlatí slavíci a slavice, Hana Hegerová, oficiální desky Merty a Voňkové, ať už jdete do archivu pro cembalo Zuzany Růžičkové nebo Oldu Říhu, vždycky skončíte u toho, že nahrávky a práva patří soukromé firmě Supraphon, kterou teď koupila společnost zdáli, která má jediného ředitele pro Evropu i Afriku,“ zdůrazňuje Klusák.

Klusák nechápe, proč česká hudba nemá žádnou instituci veřejné paměti jako jiné druhy umění. „Literatura má Památník národního písemnictví/Muzeum literatury, film má NFA. Nemluvě o Národní galerii a dalších veřejných sbírkách. Hudba má co? Nic. Už Karel Čapek se zasazoval o národní zvukový archiv, viz jeho článek O národní diskotheku (1932). Ale vždycky se našly překážky, málo peněz, nechuť řešit autorskoprávní věci,“ mrzí Klusáka.

I proto po revoluci získala veškerá hudba v rámci vydavatelství Supraphon status Archivní kulturní památka (AKP), ačkoliv podle Klusáka úplně není zřejmé, co to vlastně znamená. „Nevím, co všechno to přesně znamená: ale svého času jsem se dozvěděl, že AKP nesmí opustit území státu, a nejspíš to nějak platí. Tohle je status na Facebooku, a ne článek, pro který bych vynaložil nějaké doptávání,“ říká Klusák.

Proto je podle něj klíčová otázka, jak k tomuto českému hudebnímu dědictví nadnárodní japonská firma přistoupí. „Jsem zvědav, co se dovíme, až někdo z nových majitelů promluví realisticky, bez marketingové idyličnosti, a naznačí, jaké plány Sony Music s českou hudbou mají. Na mezinárodní trh můžou vrhnout leda šňůru perel z vážné hudby,“ říká Klusák, že s českými hity by Sony vlastně nemělo moci nakládat na mezinárodních trzích.

„Heleďte, mně by skutečně nevadilo, kdyby určité supraphonské hity už nikdy nikdo neslyšel. Ale bez sarkasmu: pořád jsme měli pocit, že starat se o kulturní dědictví nahrávek je luxus a koneckonců nějaká menší část je v rozhlase. Teď se nám to vrací: česká hudební paměť přestala patřit k Česku. Překvápko,“ mrzí Klusáka, podle nějž si za to může česká společnost sama svým přístupem k hudebnímu dědictví 20. století.

 

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Makarovič

Ing. et Ing. Miloš Nový byl položen dotaz

pracující důchodci

Myslíte, že něco takového bude ještě existovat, když vaše vláda posouvá odchod do důchodu? Že lidé budou schopní, pokud se důchodu vůbec dožijí, v něm ještě pracovat? A druhá věc, myslíte, že o důchodce třeba po 70 bude mít někdo zájem? Co myslíte, že mohou třeba lidé v tomto věku dělat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 37 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

ČT v ohrožení, varuje Jakob. Chystá obranu její nezávislosti

20:56 ČT v ohrožení, varuje Jakob. Chystá obranu její nezávislosti

Předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob varuje před oslabováním nezávislosti médií veřejné služ…