Z 84,90 na 154,90. A k tomu BILLA nasadila „kouzlo“

Spustit čtení článku

Tato funkce je dostupná jen pro přihlášené uživatele s aktivním předplatným typu Lepší čtení a vyšší. Předplatné i Prémiové body PL můžete získat i zdarma, přečtěte sí více v tomto článku.

02.11.2023 10:36 | Analýza

Češi v několika posledních měsících kvůli výraznému růstu cen šetří a domácnosti v naší republice svou spotřebu omezují nejvíce ze všech Evropanů. Snahy lidí ušetřit v obchodech výběrem zboží, u nějž se cena tolik nezvedla, si už všímají i výrobci potravin a na spořivé Čechy připravili trik, prostřednictvím kterého zvládají své výrobky zdražit i bez toho, abyste si toho všimli při placení. Ošálit se nakupující totiž výrobci snaží trikem s gramáží, a zatímco tak kupříkladu Granko před deseti lety BILLA prodávala jako 500gramové, dnes má již jen 400 gramů. Cena před 10 lety: 84,90. Cena nyní: 154,90. Desítky gramů zmizely i u čokolád a ušetřena „smrskávání“ nebyla ani tatarka. Ceny však i přes kouzlo „zeštíhlených balení“ nadále bobtnají.

 Z 84,90 na 154,90. A k tomu BILLA nasadila „kouzlo“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Muž v obchodě, ilustrační foto

Ceny v obchodech v posledních letech strmě vzrostly a obchodníci i producenti potravin se snažili zjistit, na jakou úroveň mohou své výrobky zdražit, aniž by to pro ně znamenalo příliš znatelné snížení poptávky zákazníků. Zatímco někteří výrobci se rozhodli své zboží zdražit napřímo, což zákazníci posléze ihned pocítili při placení, někteří zvolili mnohem plíživější taktiku a namísto znatelného zdražování se rozhodli méně všímavé zákazníky ošálit tím, že jim lehce ubrali na gramáži svého výrobku – pokud si toho pak lidé ve shonu v obchodě nevšimnou a dívají se jen na ceny, vyberou si v supermarketu výrobek, který zdražil méně. Lidé díky tomuto triku neušetří ani při koupení zdánlivě levnějšího produktu, avšak pro výrobce jde o příležitost, jak zdražit a přitom neztratit tolik nakupujících.

Šetřit se dá z pohledu výrobců na mnoha místech a někteří producenti namísto zvýšení cen snížili kvalitu, což se dá v případě mnohých potravin udělat jednoduše změnou složení – ve známých čokoládách tak každých několik let zmizí nějaké to procento kakaa, v alkoholických nápojích ubyde obsažené množství alkoholu a v cukrářských výrobcích se lehce sníží třeba množství mouky. Takovéto změny však nesou riziko, že si jich dříve či později zákazníci všimnou a negativní ohlasy pak jen stěží utlumí hojně používaná fráze o „specifických chutích“ Čechů a velice oblíbená je tak zejména třetí možnost v podobě onoho nepříliš viditelného snížení gramáže a ne až tak znatelného zdražení (byť samozřejmě existují i příklady výrobků, které v posledních letech podražily a ještě zmenšily gramáž i kvalitu zároveň).

U skrytého zdražování navíc mohou výrobci zvolit zajímavou taktiku, jak ošálit své zákazníky, aby si nebyli vědomi smrsknutí výrobků, ani když budou v regálu v obchodě tyto ochuzené stát vedle starší „plnohodnotné“ šarže či budou mít zbytek staršího balení doma – tam, kde to lze, se ponechá stejný obal, avšak do vnitřku se vměstná více vzduchu. Třeba u chipsů či dóz se sypkými výrobky tak zákazník nemá absolutní šanci nic vytušit, pokud si přímo neporovná údaj gramáže na obalu – ovšem to zřejmě moc lidí ve spěchu v obchodě neudělá, když na první pohled vše vypadá v naprostém pořádku…

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

HHH, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseantares.h , 02.11.2023 11:56:26
A co na to náš velký vezír Péťa??? Stále kvoká, stále kvoká:-(

|  8 |  0

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…