„Začali nutit.“ Další bouda na zákazníka. Lidl, Billa i jinde. Málem to skončilo v slzách

01.03.2024 14:25 | Monitoring

Samoobslužné pokladny ano, nebo ne? Na českém internetu se strhla bouřlivá diskuse plná rozporuplných reakcí. Největší zoufalství s nimi v obchodech zažívá především starší populace. V neposlední řadě se také připomíná možné zneužití samoobslužných pokladen ke krádeži, což často vede více ke ztrátám než kýženým úsporám na platech zaměstnanců.

„Začali nutit.“ Další bouda na zákazníka. Lidl, Billa i jinde. Málem to skončilo v slzách
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Prodejna LIDL v Jeseníku

S cílem ušetřit výdaje na platech zaměstnanců, zaplnily v posledních letech samoobslužné pokladny velké supermarkety. Někteří si novou službu pochvalují, alespoň tomu tedy bylo tak do doby, dokud si každý zákazník mohl zvolit možnost využít nových technologií k placení či klasicky zaplatit nákup u pokladny.

Některé obchodní řetězce se ale nyní snaží na variantu samoobslužné pokladny navést všechny své zákazníky, což doprovází velké zoufalství především v případě seniorů, kteří mívají obecně k zacházení s novými technologiemi často velmi málo či spíše vůbec žádné zkušenosti a na jejich ovládání potřebují často asistenci.

Chaos, který dnes v supermarketech vzniká, vylíčil na sociální síti X například Aleš Petrovský. V Lidlu začali nutit zákazníky využívat samoobslužné pokladny. I s vozíkem. Ostatní zavřené. Seniorka skoro v slzách.

„Prodavačky na nervy. Pokladní SW nevychytaný. A při platbě hotově vás odvedou k normální pokladně zaplatit. Samoobslužky mám rád, ale tohle je mimo,“ popsal svou zkušenost.

Jiní byli smířlivější v tom ohledu, že vše je ještě v plenkách a je potřeba tomu dát čas. „Jasně že to teď má tyhle dětské nemoci. Ale je to jednoznačně krok správným směrem,“ míní diskutér Ondra.

„Nemít otevřenou alespoň jednu standardní pokladnu není krok správným směrem. Markovat si sám nákup za 2 tisíce je fakt idiocie,“ dodal nesouhlasně Petrovský. Následně mu bylo doporučeno, ať tedy chodí nakupovat jinam, čímž vyjádří svou nespokojenost nejlépe.

I další přispěvatel do diskuse vidí v samoobslužných pokladnách v Lidlu problém v tom, že u nich nestojí separé zaměstnanec, který s obsluhou v případě potřeby pomůže. „Já všude chodím na samoobslužné pokladny, kromě Lidlu. Protože do Lidlu chodím na velký nákup. Ale naštěstí vždycky aspoň jedna pokladna jede. Akorát má teda člověk za kasou ještě na starosti i ty samoobslužné, tak to není vždycky úplně plynulé,“ přidal svůj názor.

Podobné zkušenosti mají nakupující v Bille. „To udělali u nás v Bille taky. Vznikly samoobslužné pokladny a normální pokladnu otevřou, až když je fronta kdoví kam. Na větší nákup je ta samoobslužná prostě nepoužitelná, na pár věcí je boží,“ podělil se o svou zkušenost Vojta Hanák.

Ani návštěva obchodu bez samoobslužných pokladen není vždy výhra, jak líčí Jirka Kohout, který lituje zaměstnance: „U nás zase postavili relativně novou prodejnu bez těch samoobslužek, ale nemají zaměstnance na obsluhu kas, takže běžně jede jen jedna či dvě a absolutně nestíhají. Stává se tak špatně použitelná pro nákup, protože až 15 minut ve frontě u kasy fakt čekat nechci.

A dost lituji ty zaměstnance. Mají tam tento magořinec, do toho je furt chtějí na naskladňování zboží. U nás jim tam do toho často lítá nějaká asi manažerka, která jim klidně hází i zboží na zem, že je špatně srovnané a že si to zaplatí. Tvrdě vydělané peníze,“ dodává.

Na úskalí, která s sebou samoobslužné pokladny přinášejí se často upozorňuje v souvislosti k jejich zneužívání a krádežím, kvůli nimž obchodníci zvažují i jejich zrušení. V poslední době dochází ve Spojených státech a Velké Británii k postupnému snižování počtu samoobslužných pokladen v některých obchodních řetězcích. Tento trend je důsledkem různých faktorů, včetně technických problémů, nespokojenosti zákazníků a zvýšeného výskytu krádeží, informoval o tom server kupi.cz.

 Zákazníci často potřebují asistenci nebo musejí být kvůli možnosti krádeží sledováni, což zvyšuje náklady. „Mnoho obchodníků si uvědomilo, že samoobslužné pokladny nevedou k úsporám, ale spíše k ztrátám,“ uvedl sociolog Christopher Andrews z Drew University v USA pro BBC. Jako odpověď na tyto výzvy některé obchody zavádějí omezení, například stanovení maximálního počtu položek pro nákup na samoobslužné pokladně, informuje BBC.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Natálie Brožovská

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Podporovat současné samoobslužné pokladny, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseberan 96 , 01.03.2024 17:18:50
může jenom nesvéprávná osoba ! Jednak musíte platit jenom kartou ,proč ? Za druhé musíte každé zboží vyndat ,dát pod scaner pak přendat na další pult a nakonec do koše. Není tam dost místa ,pečivo a zeleninu hledáte v položkách a dlouho ! Prostě desetkrát horší než hbitá pokladní ! Ze zásady tam už nikdy nejdu !!! V Číně projedete turniketem a máte zboží spočítané. Nic nevyndaváte a nepřendáváte. Zase jsme sto let za opicema !

|  19 |  0

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…