Martin Peleška od roku 1998 pracuje v autoprůmyslu, v současné době je šéfem českého zastoupení firem Toyota a Lexus. Úvodní otázka směřovala k otázce na elektroautomobily. „Nesměřoval bych to jenom tímto jednosměrným technologickým směrem, ale spíš bych si dokázal vsadit a věřil v to, že jednou budeme jezdit v nulově emisních dopravních prostředcích. To je asi trend a snaha všech výrobců a těch, kteří se zabývají mobilitou, aby jednou ta doprava byla nulově emisní. Ale zda to budou elektroauta, nebo nějaké řešení, nebo spíše jestli to bude kombinace několika technologií, si myslím, že bude spíš ta varianta,“ sdělil Peleška.
Nostalgii kvůli spalovacícm motorům sice pociťuje, ale ne velkou. „Vůně benzinu tady ještě je, ale směřujeme k datu, kdy vyrábět nová spalovací auta bude problém, ale pořád ještě bude možnost jezdit v těch autech, která se dneska vyrábějíí a dneska prodávají,“ dodal.
„Všichni výrobci se na tuto situaci připravují, ale mám takové smíšené pocity o tom cíli, o tom termínu. Nemyslím si, že to je dobrý motivátor, dát si takovouhle metu, a teď všichni směřujeme, když to tak řeknu, přes mrtvoly, k tomu, abychom 1. ledna 2035 vypnuli výrobu na konvenční spalovací motory. Za prvé, u globální značky, jako jsou Toyota nebo Lexus, tak samozřejmě ten trh je globální a zbyde po tom prvním lednu 2035 ještě spousta destinací, kde se budou spalovací motory používat. Evropa z celových našich produkcí tvoří zhruba 10 procent. Zbyde dalších 90 procent. Jde o to, jak to bude vypadat jinde, ve Spojených státech, v Americe obecně, nebo v jiných zemích,“ dodal Peleška, který „motivátor datem“ nevnímá jako správný.
„Hlavním motivátorem by měla být snaha snížit emise na minimum. Snížit je pomocí různých technologií, které jsou dostupné, a opravdu se věnovat těm nulově emisním pohonům z pohledu přínosu pro životní prostředí, přínosu pro lidi, pro lidské zdraví. A asi není úplně rozhodující, jestli je to rok 2032, 2035 nebo 2040, ale myslím si, že udělat správnou strategii, technologický vývoj a implementace těch technologií, jež jsou v souladu s odpovídající ekonomickou situací, se situací na trhu, v souladu s poptávkou a s jasnou a možnou implementací bez ohýbání pomocí norem, pokut atd., by bylo daleko přirozenější. A k tomu cíli by ty automobilky dospěly tak jako tak. Protože dneska není automobilka, která by neměla ve svých prohlášeních cíl – mít nízkoemisní nebo nulově emisní dopravní prostředky,“ řekl.
„Jde o to, dosáhnout eliminaci emisí, nikoliv vybrat si technologii, která může v některých příkladech neodpovídat potřebám lidí, kteří ty mobilní prostředky používají. Tím chci říct, že když mluvím o tom, že neříkám, že to bude bateriová budoucnost, ale nulově emisní, můžeme používat baterie, můžeme používat vodík, můžeme používat kombinaci těchto dvou. Můžeme používat, a budou v rozvoji, syntetická paliva atd. Nebráním se tomu, že možnost nulově emisních dopravních prostředků bude pokrývat celou škálu různých pohonů. Technologická revoluce se vyvíjí rychle, a to, co dneska neplatí nebo nefunguje, za pět let může vypadat jinak,“ dodal.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vanda Efnerová