V poslední době se Agrární komora České republiky zaměřuje na mléko. Vadí jí, že obchodní řetězce mají dva druhy produktů, tedy „značkové“ mléko a mléko ve své privátní značce. Přičemž to druhé bývá o poznání levnější. Jako příklad posloužilo mléko německého řetězce Kaufland a mléko z mlékárny Moravia. „Zatímco supermarket má na své privátní značce obchodní přirážku jen v řádu několika korun, na originálním výrobku od mlékárny si přihodí i přes 20 Kč,“ upozorňuje komora.
Podle přiložených snímků je rozdíl v ceně vskutku propastný, v K Jarmarku plnotučné mléko stojí 24,90 Kč. Farmářské plnotučné mléko od firmy Moravia zákazník koupí za 44,90 Kč. Tedy o 80 % dráž. „Takhle se dělá byznys. Obchodní řetězce uměle vymýšlejí své marketingové značky a vytlačují na okraj zájmu zákazníků původní značkové výrobky. Možná by stačilo snížit své marže u tradičních produktů a potraviny by rázem mohly zlevnit,“ poukazuje komora.
Kromě privátních značek Kauflandu se agrární komora zaměřila i na mléčné výrobky Pilos, které se prodávají v taktéž německém Lidlu. A na prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzu. Totiž na tvrzení, že mléčné výrobky Pilos jsou z českého mléka.
„Lobbista supermarketů Tomáš Prouza nedávno prohlásil, že mléko pod privátní značkou Pilos jednoho z obchodních řetězců bylo a je z českého mléka a že vždycky obchod dával českým mlékařům jistotu odběru za dobré ceny. Podle nás lobbista Prouza žije mimo realitu. Jediná jistota je, že velká část mlékárenských výrobků Pilos je naopak vyráběna mimo Česko,“ upozornila organizace a přidala obrázky, na kterých je celkem jasně vidět buď německého, nebo polského výrobce.
„Naše mlékárny přitom umějí dodávat špičkové výrobky, které jsou velmi kvalitní. Řetězec si ale často vybírá k odběru jen lacinější české výrobky s nižší přidanou hodnotou. Jasně se ukazuje, že obchodní řetězce mají plno řečí o českém původu nabízených výrobků, ale realita mnohdy bývá úplně jiná,“ vyhrazuje se komora. Výrobky Pilos poslala Prouzovi i k padesátinám.
Již na počátku května agrární komora varovala, že obchody plíživě snižují objednávky zavedených značkových výrobků a nahrazují je těmito svými privátními značkami, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu.
„Pokud dodavatel nepřistoupí na jejich nátlakové, nadiktované a neférové podmínky, jednoduše jej takzvaně vylistují a vymění za jinou firmu. Třeba i zahraničního producenta. Obchodní řetězce tak diskriminují tradiční výrobky domácích producentů, které pak v regálu slouží pouze jako zdánlivě předražená stafáž pro zlepšení prodejů potravin jejich privátních značek,“ tvrdí komora, což pak následně doložila mlékem za 24,90 a 44,90.
Kvůli těmto praktikám pak dala podnět na ÚOHS. Podle nich totiž řetězce jako Kaufland, Lidl nebo Tesco prostřednictvím privátních značek tuzemské výrobky diskriminují, protože takové potraviny mají pouze jiný obal, ale složením a hmotností se neliší od značkových potravin přímo od dodavatele.
„Obchodní řetězce však ‚privátky‘ nabízejí až o 20 % levněji než totožné výrobky od totožného výrobce. Mají tak na nich nižší obchodní přirážku a pro spotřebitele jsou finančně dostupnější než stejné, ale dražší výrobky od konkrétního dodavatele. V důsledku těchto nespravedlivých obchodních praktik supermarkety snižují poptávku po českých potravinách zavedených značek a vytlačují je na okraj zájmu spotřebitelů,“ obviňuje zahraniční řetězce Agrární komora České republiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas