„Tým výzkumníků z Postupimského institutu pro výzkum otázek klimatu ve studii na dané téma, financované německou vládou, uvádí, že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2. Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů. To je po přepočtu do korun dle dnešního kurzu oněch 13,50 Kč/l v případě benzínu a 12 Kč/l v případě nafty. To je normální vědecký závěr,“ zkonstatoval ekonom Kovanda, podle něhož by jej měla sdělovat i česká vláda, když v současné době danou legislativu schvaluje.
„Samozřejmě, existuje možnost zastropování cen a jejich dotování či jiného doplnění mechanismu povolenek na pohonné hmoty, která zajistí, že cenový šok pro konečné zákazníky nebude tak palčivý. Ale opět: Bez uvedeného zdražení benzínu či nafty prostě podle odborníků nebudou plněny klimatické cíle. Politici by tedy měli lidem otevřeně říkat, že buď Česko nebude plnit klimatické cíle, k nimž se zavázalo, nebo prostě pohonné hmoty musejí dramaticky zdražit. To je Green Deal,“ uvedl Kovanda.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vanda Efnerová