Podle šéfredaktora Mladé fronty Dnes Jaroslava Plesla je obrázek Nory Fridrichové Česká soda. Pro později narozené připomeňme, že pořad Česká soda byl vysílán v programu České televize od června 1993 do konce roku 1997; i na svou dobu to byl velmi odvážný pořad, plný velmi sžíravé a nekorektní politické satiry, dnes prakticky nevysílatelný na kterékoliv stanici. Špatný úsudek. Zatímco Petr Čtvrtníček, Milan Šteindler, David Vávra své výstupy nemysleli vážně, i když je vážným hlasem říkali, Nora Fridrichová své účinkování v reklamě na eurojogurt Pulse of Europe vážně myslí. Řadí se tak mezi protagonisty angažované žurnalistiky a porušuje tím Kodex České televize, o novinářské etice nemluvě.
Střet zájmů zaměstnanců a externích spolupracovníků České televize je nepřípustný. (…) Střet zájmů nastává již tehdy, jestliže mohou vyvstat pochybnosti o nestrannosti nebo předpojatosti osoby podílející se na přípravě obsahu pořadu… Pochyby o nestrannosti nebo předpojatosti vznikají zejména, když určitá osoba je nebo byla spojena se subjektem, o němž má být informováno, rodinným, přátelským, pracovním, členským, smluvním nebo konfliktním poměrem, případně od takového subjektu přijímá nebo přijímala určité výhody či požitky nebo se jinak účastnila na jeho činnosti. (bod 22.1) Spolupráce zaměstnanců České televize s jinými médii podléhá předchozímu písemnému souhlasu nadřízeného, který může udělit souhlas za předpokladu, že tato činnost nenaruší povinnosti a závazky, které zaměstnancům vyplývají ze zaměstnání v České televizi, a nevytvoří dojem, že konkrétní zaměstnanec je spojen s určitými politickými nebo náboženskými názory či obchodními zájmy. (22.6) Není přijatelné, aby se zaměstnanci vystupující v pořadech České televize prezentovali v jiných médiích způsobem, který by byl v České televizi nepřípustný. (22.7) Redaktoři České televize si musí při vystupování ve zpravodajských a aktuálně publicistických pořadech počínat tak, aby divák nemohl rozpoznat, jaký mají na věc, o níž informují, názor. (5.14) Moderátoři diskusních pořadů České televize jsou povinni zachovávat nestrannost. Divák by neměl z jejich vystupování v pořadu poznat, jaký k diskutovanému problému nebo diskutujícím zaujímají postoj. (6.5). Samozřejmě, novinářská integrita se týká i Nory Fridrichové. Pro práci v redakci zpravodajství a v aktuální politické publicistiky média veřejné služby není důvěryhodný ten, který vedle toho, navíc v předvolebním období, vystupuje v politické reklamě, dokonce pod vlastním jménem a profesí novináře veřejné služby. Veřejnou službu si platí i podporovatelé či hlasatelé opačného nebo žádného názoru.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Štěpán Kotrba