Od března 2024 dostanete dotaci na elektroauto už i v Česku. Pokud zastupujete firmu nebo jste podnikající osoba. Na elektromobily a dobíjecí stanice mají jít takřka 2 miliardy korun. Firmy, které používají elektroauto, případně více elektroaut, o sobě mohou tvrdit, že se chovají šetrně k životnímu prostředí. A stejně tak mohou tvrdit, že ušetří, protože ceny dobíjení jsou nižší než ceny pohonných hmot.
Tolik teorie. Jenže to má háček. Německý háček. „Ceny elektřiny nadále klesají – nejen na dobíjecích stanicích. Energie pro elektromobily dokonce zdražila. Spotřebitelé jsou okrádáni!“ napsal k tématu nejčtenější německý deník Bild.
Vše je prý založeno na tom, že v průběhu roku 2022 došlo k velkému nárůstu cen elektřiny na burze. Od té doby sice cena elektřiny opět výrazně poklesla – jenže tento proces se u dobíjecích stanic neprojevil. Nabíjení na veřejnosti podle výpočtu Bildu vyjde dvakrát dráž než nabíjení doma.
„Veřejné normální nabíjecí místo (AC): 0,55 eur za kilowatthodinu (kWh) – to je 11,10 eur za nabití na 100 km. Veřejné rychlonabíjecí místo (DC): 0,66 eur za kilowatthodinu – to je 13,11 eur za nabití na 100 km. … průměrná cena za 100 kilometrů paliva pro spalovací motor je 10,38 eura. Pohon spalovacím motorem je tedy levnější než jízda elektromobilem,“ upozornil Bild s tím, že ceny za dobíjení se často výrazně liší mezi poskytovateli i pokud jde o pomalé dobíjení a rychlé dobíjení.
Poslanec za liberální FDP Reinhard Houben volá po narovnání podmínek v této části trhu. „Pokud má být e-mobilita v Německu úspěšná, nesmí být spotřebitelé u nabíjecí stanice klamáni. Je třeba prolomit monopolní postavení několika poskytovatelů. Pouze zdravá konkurence zajišťuje slušné ceny,“ řekl.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.