Od března 2024 dostanete dotaci na elektroauto už i v Česku. Pokud zastupujete firmu nebo jste podnikající osoba. Na elektromobily a dobíjecí stanice mají jít takřka 2 miliardy korun. Firmy, které používají elektroauto, případně více elektroaut, o sobě mohou tvrdit, že se chovají šetrně k životnímu prostředí. A stejně tak mohou tvrdit, že ušetří, protože ceny dobíjení jsou nižší než ceny pohonných hmot.
Tolik teorie. Jenže to má háček. Německý háček. „Ceny elektřiny nadále klesají – nejen na dobíjecích stanicích. Energie pro elektromobily dokonce zdražila. Spotřebitelé jsou okrádáni!“ napsal k tématu nejčtenější německý deník Bild.
Vše je prý založeno na tom, že v průběhu roku 2022 došlo k velkému nárůstu cen elektřiny na burze. Od té doby sice cena elektřiny opět výrazně poklesla – jenže tento proces se u dobíjecích stanic neprojevil. Nabíjení na veřejnosti podle výpočtu Bildu vyjde dvakrát dráž než nabíjení doma.
„Veřejné normální nabíjecí místo (AC): 0,55 eur za kilowatthodinu (kWh) – to je 11,10 eur za nabití na 100 km. Veřejné rychlonabíjecí místo (DC): 0,66 eur za kilowatthodinu – to je 13,11 eur za nabití na 100 km. … průměrná cena za 100 kilometrů paliva pro spalovací motor je 10,38 eura. Pohon spalovacím motorem je tedy levnější než jízda elektromobilem,“ upozornil Bild s tím, že ceny za dobíjení se často výrazně liší mezi poskytovateli i pokud jde o pomalé dobíjení a rychlé dobíjení.
Poslanec za liberální FDP Reinhard Houben volá po narovnání podmínek v této části trhu. „Pokud má být e-mobilita v Německu úspěšná, nesmí být spotřebitelé u nabíjecí stanice klamáni. Je třeba prolomit monopolní postavení několika poskytovatelů. Pouze zdravá konkurence zajišťuje slušné ceny,“ řekl.
Sdružení automobilového průmyslu tvrdí, že ceny na veřejných dobíjecích stanicích poklesnou, až jich ve veřejném prostoru více.
Podle německé veřejnoprávní televize ZDF je problém i se skončením státní podpory nákupu elektromobilů. V Číně prý bude do roku 2025 každé druhé nové auto na silnicích hybridní nebo plně elektrické. Naproti tomu v Německu se elektromobilům zdaleka tak dobře nedaří. S utnutím dotační podpory prodej elektromobilů poklesl. „Mezi lednem a březnem bylo zaregistrováno pouze 81.337 elektromobilů, což je o 14,1 % méně než v roce 2023,“ upozornila ZDF.
„Výhradně elektricky poháněná vozidla – s výjimkou plug-inů a dalších hybridů – tvořila pouze 11,7 % všech nových registrací. Cíl federální vlády 15 milionů elektromobilů do roku 2030 již nelze dosáhnout,“ uvedl Sascha Coccorullo, vedoucí strategie ADAC SE, německého automobilového klubu.
Němci prý neholdují elektromobilům tolik jako Číňané z několika důvodů. Podle ZDF se jim zdá, že mají příliš krátký dojezd, dobíjejí se příliš dlouho a než vůbec najdou nějakou dobíjecí stanici, trvá to. Údajně jich není dost.
Skutečnost je prý taková, že dojezd elektroaut je dostatečný a při rychlonabíjení doplníte baterii vozu na 80 % kapacity i při klasické přestávce. Je tu však problém; pokud chcete maximalizovat dojezd, musíte přizpůsobovat styl jízdy. To se spalovacím motorem nemusíte. Nemluvě o tom, že pořizovací cena elektroauta je vyšší než cena klasického vozu se spalovacím motorem. Jen málo elektromobilů stojí pod 20 tisíc eur. A vozů s cenovkou pod 30 tisíc eur podle ZDF též není mnoho.
Naproti tomu spalovací motory, skvělé spalovací motory mají velkou tradici a Němcům se příliš nechce se jich zbavovat.
„Prodeje elektromobilů stagnují. Podíl plně elektrických vozů na celkových registrovaných autech firmy se v prvním čtvrtletí letošního roku pohyboval kolem 10 % – stejně jako v roce předchozím. Spolu s hybridními vozidly tvoří elektromobily u Mercedesu zhruba 20 % celosvětových prodejů – ale k samozvanému 50procentnímu cíli do roku 2025 mají daleko,“ uvedl k tématu zpravodajský pořad Tagesschau veřejnoprávní televize ARD.
Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer upozornil, že zákazníci u elektromobilů v poslední době váhají, neboť si nejsou jisti, jak se bude vyvíjet politická vůle. Budou elektromobily podporovány? Nebo dostanou přednost jiné možnosti? „Vidíme mnoho negativních zpráv z politického sektoru, které nutí zákazníky k větší opatrnosti,“ napsal Dudenhöffer.
Svou roli sehrálo i vysoce sledované prohlášení předsedkyně Evropské komise von der Leyenové, že chce do roku 2035 přezkoumat zákaz spalovacích motorů v EU. To má negativní dopad na prodejní čísla.
Další problém představují americké bariéry k dovozu čínských elektroaut. Pokud by Čína zvolila podobnou politiku proti EU, Německu by to podle Tagesschau notně ztížilo situaci, protože čínský trh je velkým odbytištěm pro elektromobily. I pro ty německé.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.