Britský skandál s reklamou na kečup. Černoši zuří

09.10.2024 17:10 | Monitoring

Ve Velké Británii vyvolala reklama společnosti Heinz, zobrazující černošskou rodinu v londýnském metru, vlnu kritiky na sociálních médiích. Uživatelé ji obvinili z propagace stereotypů a vymazání černošských otců. Autor Guardianu Nels Abbey a další kritici poukázali na nedostatek rozmanitosti a rodinné reprezentace. Společnost Heinz se následně omluvila a uznala, že reklama nezohlednila všechny aspekty rodinných struktur. Na sítích se však objevila i myšlenka, že otec nevěsty zkrátka jen pořídil danou fotografii.

Britský skandál s reklamou na kečup. Černoši zuří
Foto: Repro: X
Popisek: Reklama na kečup Heinz, Velká Británie

Reklama společnosti Heinz, která zobrazovala černošskou rodinu v londýnských stanicích metra, vyvolala na sociálních médiích silnou kritiku. Kritici tvrdili, že reklama propaguje stereotypy a vymazává přítomnost černošských otců.

V reklamě byla zobrazená černošská nevěsta, jak si užívá těstoviny, sedící vedle bělocha, pravděpodobně ženicha, zatímco na billboardu byli zřejmě zobrazeni ženichovi bílí rodiče a starší černoška, pravděpodobně nevěstina matka. Otec na svatbě nebyl přítomen.

Na sociálních sítích se již několik let šíří narativ, že černošští otcové jsou méně zapojeni do života svých dětí. Podle amerického think-tanku Pew Research Centrer biologičtí otcové černé pleti mají mnohem menší pravděpodobnost, že budou ženatí s matkou svých dětí, než biologičtí otcové bílé pleti. V této situaci se nachází 36 % černochů, zatímco u bělochů je to 59 %, uvedl v minulosti think-tank na základě průzkumu z let 2006–2008.

Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí (Center for Disease Control and Prevention, CDC) však v roce 2013 zveřejnila studii, z níž vyplývá, že černošští otcové jsou v porovnání s jinými rasami více zapojeni do výchovy svých dětí. 

Nels Abbey, autor a přispěvatel informačního serveru The Guardian, se na sociální síti X vyjádřil k tomu, že černošské dívky mají také tatínky, čímž kritizoval reklamní kampaň za její nedostatek rozmanitosti.

„Totální vymazání černošských otců takovou mainstreamovou značkou je šokující. Jak se to mohlo schválit?“ divil se jeden z uživatelů sociální sítě X.

„Je to podprahové sdělení. Je to ‚rafinovaný‘ způsob, jak udržovat mýty. Média to dělají už léta. Jednou z výhod sociálních médií je, že tato vyprávění budou zpochybňována,“ uvedla jiná uživatelka sítě s tím, že společnost Heinz by se za tuto reklamu měla stydět.

Další uživatel seznal, že se společnosti Heinz vymstilo, že se snažil být víc „woke“.

Uživatel Joseph Blake pak vtipně navrhl, že možná jen onen otec nevěsty byl tím, kdo fotku pořídil. „Možná to byl její otec, kdo je vyfotil, protože je výborný fotograf,“ podotkl.

Po této kritice se společnost Heinz omluvila za způsob, jakým byla reklama vnímána, a uznala, že nedostatečně reprezentovala rodinné struktury.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

doc. Břetislav Rychlík byl položen dotaz

Co si myslíte o nálepkování?

Ptám se vás, protože vy jste mnohými také nálepkován. Myslíte, že to věčné nálepkování i ze strany vlády, za kterou jste kandidoval je správné a k něčemu dobré?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 28 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„Stydím se za svoji značku.“ V Česku se to hemží koalicemi. Akorát ANO žádnou nepotřebuje

18:19 „Stydím se za svoji značku.“ V Česku se to hemží koalicemi. Akorát ANO žádnou nepotřebuje

Nový politický fenomén – strany se stydí za svou značku a tak raději kandidují v koalicích. SPOLU, S…